Crash testy s použitím lidských mrtvol. Takhle začínaly testy aut

Přidat na Seznam.cz

Je etické, aby automobilky prováděly crash testy s použitím těl zemřelých lidí? Dnes už možná nepředstavitelné, ale ve druhé polovině minulého století k tomu v USA běžně docházelo.

První crash testy

Ještě před sedmdesáti léty výrobci automobilů předpokládali, že lidské tělo není schopno přežít žádnou vážnou dopravní nehodu. Proto se neobtěžovali vyrábět automobilové komponenty podle bezpečnostních specifikací. Koncem 50. let minulého století se toto myšlení začalo měnit. Tehdy americká Wayne State University v Detroitu, zahájila výzkumný program zaměřený na určení odolnosti lidského těla vůči vůči nárazům. Za tímto účelem vědci kontaktovali lékařské fakulty, aby od nich získali mrtvá lidská těla pro výzkumné účely, jak uvádí web Popular Sience.

V rámci vědeckého výzkumu házeli mrtvoly do šachet

V jedné z prvních studií byly těla nedávno zemřelých lidí shozeny dolů do výtahové šachty, aby následně mohl být zkoumán rozsah takto vzniklých fyzických poškození na tělech. Experiment vedl vědce k závěru, že lidská lebka může bez poškození vydržet překvapivě velké fyzikální zatížení – asi tunu a půl na zlomek vteřiny. Výzkumný program zahájený v 70 letech minulého století automobilkou General Motors udělal značný pokrok v tehdy vznikající oblasti studia dopravní bezpečnosti. Výzkumník z Wayne State Albert King v roce 1995 napsal, že tento výzkum prováděný s použitím mrtvých lidských těl, zachrání ročně nejméně 8 500 životů. Díky každé použité mrtvole, přežije údajně 61 lidí, kteří se stali účastníky vážně dopravní nehody při níž měli zapnutý bezpečnostní pás a 147 dalších přežije díky airbagu, jak se můžeme dočíst na serveru Journal of Trauma and Injury.

Moderním sofistikovaným figurínám se mrtvá těla nevyrovnají

V současné době bezpečnostní výzkumníci používají vysoce sofistikované figuríny v opakovatelných standardizovaných testech, které poskytují mnohem více dat, než by kdy dokázala poskytnout mrtvola skutečného člověka shozená do výtahové šachty. I z tohoto důvodu je tedy vysoce nepravděpodobné, že by ještě v současné době nějaká významná automobilka prováděla crash testy s použitím lidských mrtvol. Nicméně v 70 letech minulého století se tak skutečně dělo.

Zdroj: Redakce, popsci.com, jtraumainj.org