Reklama a spolupráce:   Reklamní články   SEO články   Zpětné odkazy   Bannerová reklama  

MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
  • Auta
  • Tipy a triky
  • Ojetiny
  • Zajímavosti
  • Motorky
Zdr

Crash testy s použitím lidských mrtvol. Takhle začínaly testy aut

Přidat na Seznam.cz

crash testy

Je etické, aby automobilky prováděly crash testy s použitím těl zemřelých lidí? Dnes už možná nepředstavitelné, ale ve druhé polovině minulého století k tomu v USA běžně docházelo.

První crash testy

Ještě před sedmdesáti léty výrobci automobilů předpokládali, že lidské tělo není schopno přežít žádnou vážnou dopravní nehodu. Proto se neobtěžovali vyrábět automobilové komponenty podle bezpečnostních specifikací. Koncem 50. let minulého století se toto myšlení začalo měnit. Tehdy americká Wayne State University v Detroitu, zahájila výzkumný program zaměřený na určení odolnosti lidského těla vůči vůči nárazům. Za tímto účelem vědci kontaktovali lékařské fakulty, aby od nich získali mrtvá lidská těla pro výzkumné účely, jak uvádí web Popular Sience.

V rámci vědeckého výzkumu házeli mrtvoly do šachet

V jedné z prvních studií byly těla nedávno zemřelých lidí shozeny dolů do výtahové šachty, aby následně mohl být zkoumán rozsah takto vzniklých fyzických poškození na tělech. Experiment vedl vědce k závěru, že lidská lebka může bez poškození vydržet překvapivě velké fyzikální zatížení – asi tunu a půl na zlomek vteřiny. Výzkumný program zahájený v 70 letech minulého století automobilkou General Motors udělal značný pokrok v tehdy vznikající oblasti studia dopravní bezpečnosti. Výzkumník z Wayne State Albert King v roce 1995 napsal, že tento výzkum prováděný s použitím mrtvých lidských těl, zachrání ročně nejméně 8 500 životů. Díky každé použité mrtvole, přežije údajně 61 lidí, kteří se stali účastníky vážně dopravní nehody při níž měli zapnutý bezpečnostní pás a 147 dalších přežije díky airbagu, jak se můžeme dočíst na serveru Journal of Trauma and Injury.

Moderním sofistikovaným figurínám se mrtvá těla nevyrovnají

V současné době bezpečnostní výzkumníci používají vysoce sofistikované figuríny v opakovatelných standardizovaných testech, které poskytují mnohem více dat, než by kdy dokázala poskytnout mrtvola skutečného člověka shozená do výtahové šachty. I z tohoto důvodu je tedy vysoce nepravděpodobné, že by ještě v současné době nějaká významná automobilka prováděla crash testy s použitím lidských mrtvol. Nicméně v 70 letech minulého století se tak skutečně dělo.

Foto: Dynamic Test Center, AGU Zürich / Wikimedia

Zdroj: Redakce, popsci.com, jtraumainj.org

Diskuze Vstoupit do diskuze

black drone on air over cloudy sky at daytime

Úžasná podívaná. První závody létajících aut na světě

Zdroj

Ford v Evropě sníží počet pracovních míst v rámci příprav na výrobu elektrických vozů

Zdroj

Motory Ford EcoBoost. Zde se dovíte vše, co o nich potřebujete vědět

black car

Tálibán odhalil první afghánské superauto

Zdroj

Slovák Jozef Kabaň končí ve VW. Generálnímu řediteli se nelíbila jeho práce

Zdroj

Nástupce Passatu poodhalován. Debut nového Volkswagenu ID.7 se blíží

person holding black smartphone

Prodejci častěji lžou kupujícím při prodeji ojetého vozu. Nebudete věřit, co všechno se děje

man holding engines

Tyto vozy se porouchaly dříve, než najely sto tisíc kilometrů. Raději se jim vyhněte

Zdroj

Volkswagen varuje, že krize čipů bude mít negativní vliv na prodeje i v roce 2023


  • Zdr: University of Virginia, NHTSA / Wikimedia Public Domain
Foto:

Čtěte také

  • black drone on air over cloudy sky at daytimeÚžasná podívaná. První závody létajících aut na světě
  • ZdrojFord v Evropě sníží počet pracovních míst v rámci příprav na výrobu elektrických vozů
  • ZdrojMotory Ford EcoBoost. Zde se dovíte vše, co o nich potřebujete vědět
  • black carTálibán odhalil první afghánské superauto
  • ZdrojNová doba! Vytvořte si e-shop zdarma a to navždy. Opravdu?

MotorGuru.cz
  • Reklamní články
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2023