Co vlastně znamená výkon auta? Vysvětlení pojmů HP, BHP, PS a kW. Na kterou jednotku je nejlepší se zaměřit?

Přidat na Seznam.cz

Ať už jste vášnivým čtenářem recenzí automobilů, nebo uvažujete o koupi svého prvního vozu, pak je pravděpodobné, že jste si zvykli setkávat se s pojmem koňské síly. Co to ale znamená?

Spolu se všemi ostatními údaji, které se používají k vysvětlení výkonu vozidla, je koňská síla jen jedním z měřítek, která mohou nezasvěcené zmást. A když do této směsi zahrnete i takové věci, jako je výkon naměřený na brzdě, pak budete určitě zmateni ještě více.

Co znamená koňská síla?

V nejjednodušší podobě je koňská síla (k) údaj používaný k měření výkonu motoru. V podstatě jde o to, kolik „práce“ je motor schopen vykonat, píše web Brindley.

Chcete-li se na věc podívat technicky, pak výkon je měřítkem práce vydělené časem, zatímco práci lze definovat jako sílu vynásobenou vzdáleností. Právě v těchto rovnicích má koňská síla svůj původ…

Jak se měří koňská síla?

Již v 18. století se vynálezce James Watt ve Skotsku snažil porovnat sílu koní s tehdy se rozvíjejícími parními stroji. Za tímto účelem změřil tahovou sílu koní v důlní šachtě.

Po mnoha výpočtech zjistil, že jedna koňská síla se rovná zhruba 33 000 stopovým librám za minutu práce. Zrodila se koňská síla, jak ji (tak trochu) známe dnes.

Ale zpět do současnosti. Obecně platí, že čím vyšší je koňská síla, tím větší výkon motor vyprodukuje a vydá.

To znamená, že ačkoli vám údaje o výkonu v koňských silách poskytnou rámcovou představu o výkonu vozidla, nelze přímo spojit výkon s rychlostí vozidla. Rychlost vozidla závisí na několika různých faktorech.

Například poměr výkonu a hmotnosti. Jedná se o množství výkonu, které vozidlo produkuje v poměru ke své hmotnosti. Malé městské auto s výkonem 75 koní tak bude mnohem rychlejší než větší a těžší SUV – i když má SUV stejný výkon.

Co je to koňská síla (bhp)?

Když už jsme si definovali koňské síly, co tedy znamená koňská síla se zkratkou „bhp“? Není to totéž?

Tento výkon se vztahuje k výkonu vozu po započtení třecích ztrát výkonu motoru. Jednotka bhp ukazuje naměřený výkon motoru na klikové hřídeli, tedy na posledním dílu samotného motoru. Znamená to totiž brake horse power a je meřený bržděním proti motoru. Z tohoto důvodu je brzdný výkon vždy menší než výkon automobilu, i když v něm není mnoho.

Výkon 1 koňské síly odpovídá necelým 0,99 koňské síly (bhp), i když rozdíl je znatelnější, když se věci zvětší. Takže vůz s výkonem 150 koní bude výkon 147 koní (bhp).

Co je to Pferdestarke (PS)?

Možná jste se někdy v reklamách nebo recenzích automobilů setkali také se zkratkou PS. Jedná se o další měření výkonu, které nejčastěji používají výrobci automobilů sídlící v Německu; název doslova znamená „koňská síla“.

V podstatě se jedná o metrický ekvivalent jednoho koňského výkonu: 1 PS se rovná 0,9863 k. Ve Francii a Itálii se používají termíny cheval-vapeur a cavallo vapore, které však znamenají totéž co pferdestarke.

Co jsou to kilowatty?

Aby toho nebylo málo, kilowatty (kW) jsou další metrikou používanou k měření výkonu motoru. kW, které zavedla Evropská unie v roce 1992 (a které se s oblibou používají v Austrálii), bývají menším číslem, takže řada výrobců se drží spíše hodnoty bhp, protože větší údaj bhp zní samozřejmě působivěji. Vše je samozřejmě otázkou prodeje!

Používání kW jako preferované jednotky výkonu v EU je stále populárnější i díky elektromobilům. Vzhledem k tomu, že elektrický výkon se nejčastěji uvádí v kW a s každým rokem jsme svědky toho, jak se elektromobily stávají běžnějšími, dává větší smysl, aby výrobci automobilů prodávali elektromobily s jednotkami, které lidé znají.

Co je to točivý moment?

Točivý moment se měří buď v Nm (newtonmetrech), nebo v lb/ft (librách stop) a vyjadřuje, jak velkou sílu dokáže automobil vyvinout při otáčení okolo osy. Přesněji řečeno, je to rotační síla, která má za následek zrychlení.

V podstatě je tedy zodpovědný za to, jak rychle se vůz dostane z tak důležitého rozmezí 0-100 km/h. Čím vyšší je točivý moment, tím rychleji dokáže zrychlit a dosáhnout rychlosti 0-100 km/h.

Pokud je pro vás důležitá rychlá akcelerace z klidu, větší výkon při předjíždění a schopnost tahat těžké předměty, pak čím vyšší číslo točivého momentu, tím lépe.

Je pravděpodobné, že uvidíte také údaj o točivém momentu, za kterým následují otáčky motoru (např. 1 500-2 500 ot./min.). Jedná se o údaj o maximálním točivém momentu vozidla kolem tohoto počtu otáček, a proto je lepší přeřadit na vyšší rychlostní stupeň, pokud jsou otáčky příliš vysoké. Mějte na paměti, že u elektromobilů není třeba zvyšovat otáčky, protože točivý moment je dodáván okamžitě.

Výkon nebo točivý moment?

Když tedy dojde na zrychlení, co je lepší: větší točivý moment, nebo větší výkon? Obecně platí, že čím vyšší výkon váš vůz má, tím rychleji dosáhne své maximální rychlosti. V případě točivého momentu to však není tak jednoznačné. Musíte se zaměřit na to, kde se dostaví nejvyšší točivý moment a jak dlouho ho lze udržet.

Řekněme, že proti sobě stojí vůz s výkonem 200 koní a točivým momentem 200 Nm, jehož vrchol točivého momentu je v 6 000 ot/min, a jiný vůz s výkonem 200 koní, ale točivým momentem pouze 150 Nm, ačkoli jeho vrchol točivého momentu je v 1 500 ot/min. Přestože má menší točivý moment, druhý vůz by zrychloval rychleji než první.

Zdroj: brindley.co.uk