Co stojí za úspěchem Škodovky v bezchybné bezpečnosti jejích vozů?

Přidat na Seznam.cz

Každý nový model automobilu musí projít přísnými bezpečnostními testy. Jak tyto testy vypadají a jak se vozům ŠKODA daří být v hodnocení Euro NCAP nejlepší ve své třídě?

V testech Euro NCAP získalo všech 14 modelů ŠKODA testovaných od roku 2008 nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení. Naposledy to byla čtvrtá generace modelu ŠKODA FABIA a elektrické SUV ŠKODA ENYAQ iV. Nejtěžší vůz, jaký kdy ŠKODA ve své novodobé historii vyvinula, tak uskutečnil ambici vytvořit plně elektrický vůz, který by byl stejně bezpečný jako konvenční automobily, píše server Škoda Storyboard.

ENYAQ iV i nová FABIA navíc získaly prestižní výroční ocenění Euro NCAP „Best in Class 2021“. To znamená, že oba modely jsou ve svých třídách nejbezpečnější ze všech loni testovaných vozů. Žádná jiná automobilka nedosáhla na dvě první místa.

Přísnější než Euro NCAP

Vývojové testy automobilky jsou mnohem rozsáhlejší a přísnější než testy Euro NCAP. Je to proto, že vývojový proces musí kromě evropských norem zohledňovat také předpisy platné například v Austrálii, Číně a Indii. Spotřebitelské organizace mají další požadavky a Austrálie, Nový Zéland, Čína a Latinská Amerika mají své vlastní organizace, které jsou obdobou Euro NCAP. V neposlední řadě jsou zde i interní požadavky koncernu Volkswagen, které vycházejí z poznatků získaných například analýzou dopravních nehod, včetně údajů poskytnutých týmem pro bezpečnost silničního provozu ŠKODA AUTO.

Nejprve simulace, pak crash testy

Když si většina lidí představí bezpečnostní testy, vybaví si crash testy, ty však přicházejí až později ve vývoji bezpečnosti vozu. Při testování, jehož výsledkem má být pět hvězdiček Euro NCAP, se stále častěji používají počítačové simulace. Dá se říci, že simulace určují správný směr vývoje vozu, který crash testy potvrzují nebo optimalizují.

Na bezpečnost je pamatováno od samého počátku vývoje vozu. Již první hliněné modely jsou naskenovány a v počítači převedeny na množství bodů, křivek a ploch, z nichž se pak vytvářejí první koncepční návrhy vozu. Poté následují simulace pro zátěžové testy různých prvků konstrukce.

Poté, co je návrh exteriéru a interiéru definitivně schválen, je celý vůz zkonstruován v počítači do nejmenších detailů. Simulační modely se pak používají k virtuálnímu zkoumání všech zátěžových podmínek a optimalizaci příslušných vlastností vozu, jako je tuhost, pevnost a chování při nárazu, ale také kritérií, jako je životnost a akustika.

Testy na „saních“

Nosná část automobilů je vyvíjena tak, aby ve spojení se zádržnými systémy poskytovala jejich cestujícím co nejlepší ochranu. Karoserie musí být schopna účinně absorbovat energii nárazu v určitých oblastech – což znamená, že se musí řízeně deformovat – a zároveň musí být dostatečně pevná, aby ochránila interiér. Kromě toho musí některé vnější části splňovat kritéria, aby nepředstavovaly nebezpečí pro zranitelné účastníky silničního provozu, například chodce.

Nárazovým zkouškám se podrobují jak celé vozy, tak i některé jejich části – například kapota nebo kryt nárazníku v přední části vozu. V případě testů ochrany chodců se tyto testují pomocí „impaktorů“, které napodobují části těla chodce. Cílem je vytvořit pružnou konstrukci, která v případě nárazu způsobí chodci co nejmenší zranění. Během vývoje nejnovější generace modelu ŠKODA FABIA vystřelili konstruktéři tyto impaktory na vůz a jeho části více než 200krát. Každému jednotlivému testu předcházelo zhruba 140 virtuálních simulací pro optimalizaci daného dílu.

Počet virtuálních testů je ještě vyšší v případě klasických crash testů, kde na jeden fyzický test připadá přibližně 1 000 počítačových simulací. „Tento počet se s každou novou generací modelů stále zvyšuje. Přesto v každé fázi vývoje provádíme crash testy několika desítek vozů. Na speciálních saních se testuje pevnost a odolnost zádržných systémů, zkouší se, zda airbagy fungují optimálně pro všechny typy figurín a různé typy nárazů. Každý z airbagů se při statických zkouškách aktivuje přibližně třistakrát,“ říká Dušan Podzimek, vedoucí projektu Bezpečnost střední třídy/MEB ve ŠKODA AUTO Technickém vývoji.

Jak získáte pět hvězdiček?

Minimální povinnou bezpečnostní výbavu pro testy Euro NCAP samozřejmě určují homologační předpisy. Ale to vám pomůže jen do určité míry. Nejlepšího pětihvězdičkového hodnocení dosahují vozy ŠKODA také díky nejmodernějším bezpečnostním technologiím: kromě čelních a bočních airbagů jsou to například záclonové hlavové airbagy pro přední i zadní řadu sedadel nebo nový centrální airbag, který se aktivuje uprostřed mezi hlavami řidiče a spolujezdce. Novým bezpečnostním prvkem ve vozech jsou také dvojité předpínače bezpečnostních pásů, které jsou účinnější než kolenní airbag.

„V blízké budoucnosti budou vyžadovány stále dokonalejší bezpečnostní systémy, které přizpůsobí svou zádržnou funkci různým tělesným rozměrům či hmotnosti, a dokonce i věku osoby. Díky komunikaci Car2Car si budou vozy navzájem posílat varování: vůz před vámi ztratil kontrolu, pozor na nákladní auto nebo motorku, která vyjela ze svého jízdního pruhu v protisměru, a podobně. A auto samo bude na situaci reagovat. S příchodem autonomních vozů, které budou nabízet uvolněné polohy sedadel nebo možnost jejich otáčení, se zádržné systémy stanou součástí sedadel,“ říká Podzimek.

Zdroj: skoda-storyboard.com

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]