Co se stane, když řidič za jízdy zařadí zpátečku? Scénářů je několik

Přidat na Seznam.cz

Každý řidič si je dobře vědom toho, že zařazení zpátečky při jízdě vpřed není nejlepší nápad. Zároveň si mnozí kladou otázku, jak může vůz na takový nečekaný manévr reagovat. Vedlo by to k zablokování kol nebo k úplnému zničení převodovky?

Nad tím se pravděpodobně zamýšlelo mnoho řidičů, kteří měli možnost řídit automobily vyrobené v minulém století. V osobních automobilech byla (a v některých stále je) zpátečka na páčce přímo pod pětkou, což může být pro lidi používající současně vozy se šestistupňovou převodovkou poněkud matoucí. Zpátečka navíc často nebyla chráněna žádným fyzickým blokovacím zařízením, jak píše server AutoBlog.

Co by se stalo, kdyby řidič za jízdy zařadil zpátečku?

Co by se stalo, kdybychom omylem zařadili zpátečku ve vysoké rychlosti? V moderních automobilech se téměř jistě aktivuje elektronické blokování, které řidiči zabrání zařadit zpátečku. Elektronika nedovolí zařadit zpátečku při jízdě vpřed.

A co manuální převodovka? Zde vás vůz určitě upozorní nepříjemným zvukem, takže si určitě uvědomíte, že jste udělali chybu, např. ze zvyku zařadili šestku ve voze s pětistupňovou převodovkou. Za druhé, samotné zařazení zpátečky není tak jednoduché. Museli byste k tomu použít velkou sílu, jak si můžeme hned ukázat.

Co se stane, když zařadíte zpátečku při jízdě rovně? YouTuber to vyzkoušel

Otestoval to youtuber z amerického kanálu AutoVlog. A to hned se třemi vozy – dvěma s automatickou převodovkou a jedním s manuální převodovkou.

Ukázalo se, že zařadit zpátečku za jízdy nebylo tak snadné. První pokus provedl na novém, elektronikou nasáklém Fordu Fusion s automatickou převodovkou. Jediným výsledkem bylo, že se zapnula couvací kamera. Elektronika zabránila tomu, aby se zpátečka skutečně zařadila – to se dalo očekávat.

Druhý pokus byl proveden na 20 let starém voze rovněž s automatickou převodovkou. Efekt byl jiný, ale ani v tomto případě se nic špatného nestalo. Po zařazení „R“ se motor za jízdy jednoduše vypnul a zabránil tak vlastnímu přeřazení.

Autor AutoVlogu provedl svůj poslední test před několika dny. Tentokrát byl v akci použit Ford Ranger z roku 1994 s manuální převodovkou. Vlogger zrychlil na rychlost asi 72-80 km/h a zařadil zpátečku.

Ukázalo se, že je téměř nemožné omylem zařadit zpátečku, protože k přesunutí páky do polohy „R“ je zapotřebí velké síly (vůz měl zámek, který takové chybě zabránil). Youtuber byl nucen řadit „silou“ oběma rukama. Po uvolnění spojky se zadní náprava na několik sekund zablokovala a vůz brzdil s protáčející se zádí.

Experiment však převodovku zcela nezničil. Šestadvacetiletý Ford Ranger byl schopen pokračovat v akceleraci a umožnil, aby se tento test uskutečnil ještě dvakrát. Účinek byl naprosto stejný. Otázkou však je, zda by převodovka vydržela podobné testy i v jiných, méně robustních vozech?

Zdroj: redakce, autoblog.com