Co se stane, když na běžný automobil dáte kola s pneumatikami z Formule 1? Výsledek vás nejspíš překvapí

Přidat na Seznam.cz

Ne všechny špatné nápady vypadají již na začátku jako špatné. Jedním z nich je obutí pneumatik Pirelli pro formuli 1 na váš vůz. Na první pohled to vypadá jako skvělý, i když nesmírně drahý, způsob, jak získat maximální přilnavost. Když je dotyčným vozem otevřený Caterham 270R, zdá se to být ještě vhodnější. Jde však o to, že tyto pneumatiky jsou velmi specifické. V čem, o tom píše web the Drive.

Každý, kdo se někdy pokoušel provozovat vůz s pneumatikami s letní směsí v zimě, ví, že studená guma nemá moc dobrou přilnavost. A jak se ukázalo, ani ohřívače pneumatik neznamenají dostatečný rozdíl, když guma nejlépe funguje při teplotě 100 stupňů Celsia.

První výzvou bylo nasazení kol a pneumatik na Caterham. Protože vyžadují jediný centrální zámek namísto tradičních matic, bylo nutné celou sadu vyrobit na zakázku. Jak se dalo očekávat, zabralo to nějaký čas, ale výsledek byl tak krásný, jak si kdo mohl přát.

Ale i když byly pneumatiky nasazeny, překážky se hromadily. Stručně řečeno, tyto pneumatiky se musí hodně točit, aby si udržely dostatek tepla a zůstaly účinné. Pokud vůz jede příliš pomalu, což tento Caterham přes veškerou snahu posádky jel, je to skoro jako jízda na ledu. Ať už je testovali na silnici, nebo na okruhu, bylo prostě nemožné, aby fungovaly správně.

Pneumatiky F1 nejsou horší, to zdaleka ne. Jde jen o to, že jsou vyvinuty ze směsí s vyšším opotřebením a musí pracovat v určitém tepelném rozsahu. To je důvod, proč vozy F1 při pomalé jízdě, například za safety carem, neustále zatáčejí. Pokud toto teplo ztratí, budou ve velké nevýhodě, když přijde čas na ostré zatáčení.

Zdroj: thedrive.com