Co je to systém SCR? Pokud máte diesel, měli byste to vědět

Přidat na Seznam.cz

Čím je motor úspornější, tím více znečišťuje ovzduší každý litr spáleného paliva. Proto se neustále vyvíjejí systémy čištění výfukových plynů, píše server Car Buyer. Jedním z nich je katalyzátor SCR používaný ve vznětových motorech. Co to je a proč to způsobuje dodatečné náklady?

Čím je motor úspornější, tím méně obecně znečišťuje životní prostředí, ale je třeba vědět, že čím méně paliva spotřebuje, tím toxičtější jsou jeho výfukové plyny. Proto moderní vznětové motory, které splňují emisní normu Euro 6 nebo vyšší, téměř bez výjimky používají systém SCR (výjimkou jsou diesely Mazda). SCR je zkratka pro selektivní katalytickou redukci, která spočívá v redukci oxidů dusíku (NOx).

Co to obnáší?

Stručně řečeno, toxické oxidy dusíku se přeměňují na neškodnou vodní páru a dusík. Za tímto účelem se do skříně katalyzátoru umístí další vstřikovač, nikoli však paliva, ale roztoku močoviny.

Ten se po vstříknutí ve správný okamžik a pod vlivem vysoké teploty mění na amoniak, který v důsledku chemických reakcí způsobuje rozklad a snížení emisí oxidů dusíku ve výfukových plynech vystupujících z výfukového systému.

Proč další náklady?

Provoz vozidla vybaveného systémem SCR bohužel přináší další náklady v podobě nutnosti doplňování roztoku močoviny, tzv. AdBlue. Tento roztok je k dostání téměř na každé čerpací stanici v malých baleních v obchodě nebo na pumpě a doplňuje se stejně jako běžné palivo.

Problém je, že není zdarma a za poslední 3 roky se cena zdvojnásobila. A to není konec. Předpokládá se, že průměrná spotřeba AdBlue je přibližně 3-5 % motorové nafty. V praxi mají automobily spotřebu přibližně 3-8 l/1000 km, i když hodně záleží přímo na spotřebě paliva. Nejvíce AdBlue potřebují užitková vozidla (dodávky, pick-upy).

AdBlue a další problémy

Tato organická sloučenina časem ztrácí své vlastnosti. Problém je v tom, že v málo používaných vozech nebo vozech, které jezdí na krátké vzdálenosti, může AdBlue jednoduše zastarat (životnost se odhaduje na 1 rok od data výroby). To může vést k nesprávnému fungování systému SCR.

Proto je zbytečné kupovat kapalinu do zásoby, protože je levnější a bude dražší. Stejně tak nemá smysl vozit v kufru malou zásobu, pokud ji pravidelně nevyměňujete.

Co je však horší, tato kapalina navíc ztrácí své vlastnosti při nízkých teplotách a mrzne již při -11 °C a s každým mrazem ztrácí svou koncentraci. Pro systém SCR je nebezpečné také zamrznutí. Močovina bohužel špatně snáší i vysoké teploty a hodnoty nad 30 °C snižují její účinnost.

Jako by to nestačilo, rozlitá močovina je vysoce korozivní, takže je lepší ji vylévat opatrně. Když dojde AdBlue, vozidlo se po vypnutí nenastartuje. A není to jako s docházejícím palivem, protože u některých vozů vyžaduje nastartování návštěvu servisu.

Zdroj: carbuyer.co.uk