Co byste měli zkontrolovat na svém autě po zimě? Pozor na těchto 5 věcí!

Přidat na Seznam.cz

Když řidiči připravují vůz na jarní a letní sezónu, co je napadne jako první? Výměna zimních pneumatik za letní. Další myšlenkou je péče o klimatizační systém. Příchod teplejších dnů je však dobrým důvodem k důkladnější kontrole vozidla a k řešení i ostatních součástí, píše server Newsweek.

Celková kontrola vozidla (s důrazem na lak)

Silniční sůl v kombinaci s vodou proniká do laku vozu přes defekty v laku. Odtud vede jednoduchá cesta ke vzniku a rozvoji koroze. Jednou z prvních věcí, kterou bychom měli po zmizení sněhu a mrazu udělat, je důkladné umytí a kontrola nátěru. Případná poškození je třeba průběžně odstraňovat, aby se zabránilo vzniku rzi.

Pokud chcete, aby vaše vozidlo vypadalo dobře po dlouhou dobu, je nutné chránit lak voskem nebo keramickým povlakem. Po zimě se spolu s kontrolou karoserie podívejte také do motorového prostoru a na gumové díly. To je také dobrá příležitost ke kontrole stavu provozních kapalin. Jedná se zejména o motorový olej a chladicí a brzdové kapaliny.

Důležitý je také interiér

Zima a s ní spojená přítomnost bláta a sněhu není příznivá pro udržování čistoty interiéru vozidla. Vysávání a praní koberců je zásadní, ale důležité je také použití správné pěny na textilní a plastové čalounění. Čistič interiéru si rychle poradí s nečistotami. Aby se skvrny nerozšířily na větší plochu, měly by se čistit krouživými pohyby zvenčí dovnitř.

Klimatizace

Nejlepší je dezinfikovat klimatizaci dvakrát ročně: na jaře a na podzim. Kabinový filtr by se měl měnit ještě častěji, podle toho, jak často je vozidlo používáno. Pokud klimatizace zapáchá, znamená to, že jste promeškali správný okamžik a v systému se již objevily plísně nebo bakterie. Pokud vozidlo odvezete k odborníkovi na chemickou dezinfekci, věnujte pozornost použitým specifikům a vyžádejte si označení biocidního přípravku.

Správně provedená dezinfekce by měla zahrnovat také důkladné vyčištění výparníku a výměnu kabinového filtru. Jedná se o prvky, na kterých se mikroorganismy rychle množí, a proto by jim měla být věnována zvláštní pozornost. Ponechání kabinového filtru beze změny znamená, že servis nebyl proveden správně, protože klimatizační systém nebyl vydezinfikován celý.

Stěrače a voda do ostřikovačů

Stěrače jsou obzvláště citlivé na zimní počasí, protože mráz může poškodit jejich pryžové části. V nejchladnějších měsících roku se navíc často stěrače používají nesprávně. Jde o jejich zapnutí při rychlém náledí. Životnost stěračů negativně ovlivňuje také rez. Nedivme se, že jednoho dne v důsledku poškození způsobeného pokročilou korozí prostě přestanou plnit svou funkci. Konec mrazů je také okamžikem, kdy se můžeme vrátit k používání letní kapaliny do ostřikovačů.

Pokud ve vašem vozidle zůstaly zbytky ze zimy, nemělo by vás to ve většině případů znepokojovat. Tato kapalina je vhodná pro použití v létě – i když pak může být její intenzivní zápach nepříjemný. Bohužel kvůli rozdílnému bodu tuhnutí nefunguje opačně, takže než přijde chladné počasí, zbavte se všech zbytků vody do ostřikovačů z léta.

Podvozek, zavěšení a kola

Často se uvádí, že letní pneumatiky by se měly nazouvat, když je průměrná denní teplota vyšší než 7 °C. Sundané zimní pneumatiky je dobré ošetřit pěnovým konzervačním přípravkem, který zlepší jejich vzhled, ochrání je před UV zářením a pomůže zabránit praskání způsobenému časem. Stačí nastříkat přípravek na boční povrch pneumatiky a počkat, až zaschne.

Pneumatiky však nejsou všechno. Po zimě bychom měli kvůli někdy špatnému stavu silnic zkontrolovat seřízení kol a stav zavěšení. Nezapomínejme ani na podvozek, který po celou dobu chránil zbytek vozidla před špínou, solí a vodou, a proto je třeba mu věnovat více pozornosti.

Zdroj: Newsweek.com