Citroën Berlingo a Peugeot Rifter se v tichosti vrátili ke spalovacím motorům
Vzpomínáte si na ty titulky z loňského roku? „Stellantis bude prodávat osobní dodávky pouze ve verzích s elektrickým pohonem“ nebo „Konec modelů Citroën Berlingo a Peugeot Rifter se spalovacími motory“. A jediným důvodem tohoto rozhodnutí, jak jistě chápete, byla snaha o snížení emisí vozového parku, respektive záměr vyhnout se pokutě. Bylo to o to absurdnější, že identický vůz jako Proace City Verso jste si mohli koupit i nadále, protože díky hybridům měla Toyota prostor prodávat i „špinavá“ auta. Ale už k ní nemusíte utíkat, Francouzi jsou zpět.
Důvody, proč to Stellantis udělal, byly pro mnohé možná nepochopitelné. Berlingo i Rifter v osobních verzích byly skvělé rodinné vozy s rozumnou cenou, příjemnou spotřebou a vysokou užitnou hodnotou. Rozhodnutí prodávat je pouze s drahým elektrickým pohonem, které vyhnalo jejich ceny vysoko nad 30 tisíc eur a výrazně omezilo jejich využitelnost, nedávalo smysl.
Francouzi samozřejmě nejsou takoví hlupáci, aby dobrovolně podřízli slepici snášející zlatá vejce. Své vozy se spalovacími motory přeprodávali i prostřednictvím Toyoty, ale bylo zřejmé, že to Peugeot a Citroën něco stojí.
Proč se Stellantis rozhodl své rozhodnutí zvrátit?
To přesně nevíme. Co můžeme říci se stoprocentní jistotou, je, že jde o snahu zvýšit prodeje obou modelů, které po přechodu na bateriový pohon dramaticky poklesly. Hádáme však, že obě automobilky mají slušné prodeje jiných bateriových nebo hybridních modelů a při výpočtu odhadovaných emisí pro rok 2023 jim vyšlo, že se Belingo i Rifter mohou vrátit ke spalovacím motorům. A to se skutečně (v tichosti, podotýkáme) stalo.
Pokud se dnes podíváte na webové stránky slovenského zastoupení Citroënu, najdete tam opět v nabídce osobní vůz Berlingo Business s přeplňovaným benzinovým tříválcem 1,2 PureTech o výkonu 110 k a šestistupňovou manuální převodovkou. Automobilka si za tento model účtuje v závislosti na výbavě od 466 000 Kč – 514 000 Kč, jak uvádí web CarCiton.
Vrátil se také vznětový čtyřválec 1,5 HDi s výkonem 102 nebo 130 koní a u silnější varianty můžete vyměnit standardní šestistupňovou manuální převodovku za osmistupňový automat. Citroën si za tuto motorizaci řekne o 490 000 Kč – 644 000 Kč. Připomínáme také, že vůz je homologován pouze v kategorii N1.
Zdroj: redakce, carciton.cz, Citroen