Čínské hybridy pomalu dobývají Evropu. Toyota není jediná, kdo má problém
Na evropském trhu plug-in hybridních automobilů se stále více daří značkám z Číny. Ve statistikách prodejů již čínské vozy předstihly řadu modelů zavedených značek, jako jsou Audi, BMW, KIA, Mercedes, Toyota a Volkswagen, jak uvádí web JATO. Čeká nás skutečná čínská ofenziva?
Vize čínského dobývání automobilového trhu v Evropě je známá již řadu let. Z poněkud znepokojivých předpovědí se zatím vyklubalo jen málo. Řidiči v Evropě se zdráhají přejít na vozy exotických značek. To však neznamená, že se čínští výrobci tak snadno vzdávají.
Významné úspěchy lze již zaznamenat ve výklenku trhu plug-in hybridů (PHEV), tj. spalovacích automobilů s možností dobíjení ze zásuvky (energie uložená v malé palubní baterii by měla vystačit na několik desítek kilometrů jízdy bez emisí). Dominuje mu Ford Kuga (až 57 900 registrovaných vozů v 28 zemích EU v roce 2022). Ve srovnání s elektromobily je to bohužel skromný výsledek. Ve stejném období se v Evropě prodalo až 137 000 vozů Tesla Model Y.
Čínská společnost Lynk & Co již patří do TOP 10
Do první desítky nejoblíbenějších PHEV se dostaly modely značek jako BMW, Hyundai, KIA, Peugeot a Volvo. Mezi nimi nechyběla ani čínská společnost Lynk & Co. Ve druhé desítce se mezitím umístil britský MG a čínské modely od SAIC Motor.
Dobrý výsledek Lynk & Co 01 (společnost vlastní čínský konglomerát Geely, který ovládá i známé Volvo) si zaslouží uznání v porovnání s konkurencí. Ukazuje se, že čínská značka si dokázala najít více zákazníků než Toyota (populární RAV4 ve variantě PHEV se umístila až na 16. místě s výsledkem 19,2 tis. vozů) nebo Volkswagen (Tiguan na 19. místě s výsledkem 17,2 tis. vozů).
Statistiky prodejů vozů PHEV se výrazně liší od výsledků dosažených spalovacími modely. Dobrým příkladem je Škoda. Pro tradiční spalovací varianty modelu Octavia se v České republice hledali zákazníci snadněji než pro plug-in verzi. V roce 2022 dosáhla Škoda Octavia plug-in v Evropě sotva 9 900 kusů. To je výrazně skromnější výsledek než u Volkswagenu Golf (14,9 tis. vozů) nebo vozů jako Cupra Formentor (22,5 tis.), Mercedes třídy E (12,5 tis.) nebo BMW X5 (24 tis.).
V klasifikaci výrobců hybridních vozů PHEV byl v roce 2022 lídrem evropského trhu Volkswagen Group (183 000 vozů) před Stellantisem (147 000) a BMW Group (141 000).
Zdroj: redakce, jato.com