Čína válcuje Evropu. Každý vyrobený elektromobil je o 250 000 Kč levnější než u evropských automobilek
Stále více se ukazuje, jak velký náskok má Čína v oblasti elektromobility před Evropou. Zatímco Asie vždy tahala za kratší konec provazu, pokud jde o automobily se spalovacími motory, s přechodem na elektromobilitu Evropa ztrácí náskok a Čína s ní nedrží krok. Již nyní dokáže vyrobit stejný elektromobil jako evropská automobilka až o 250 000 Kč levněji.
Časy se mění, svět se elektrizuje a s tím přicházejí i nová pravidla hry v automobilovém průmyslu. Alespoň v EU, kde dosud hráli první housle tradiční výrobci automobilů se spalovacími motory. Starý kontinent má v jejich vývoji a výrobě dlouhou tradici, stejně jako potřebné dovednosti a kvalifikovanou výrobní sílu, ale vynucený nástup elektromobility hází vše za hlavu a začíná s čistým listem papíru.
Za usnutí na vavřínech platíme o 250 000 Kč za vůz více
„Elektrifikace má zásadní význam pro boj se změnou klimatu, ale vysoké náklady na baterie zvyšují riziko omezení práva na mobilitu v západních demokraciích,“ říká Patrik Koller, generální ředitel společnosti Forvia (vznikla převzetím 82% kontroly německé společnosti Helly francouzskou společností Faurecia), své vyprávění o současné situaci v evropském dodavatelském řetězci. Ta je dnes sedmým největším dodavatelem v automobilovém průmyslu.
„My neumíme vyrábět auta s cenově dostupnými bateriemi, ale Čína to umí. Proto jsou nyní malé městské elektromobily vyrobené v EU o celých 10 000 eur (v přepočtu cca o 250 000 Kč) dražší než jejich ekvivalenty z Číny,“ pokračuje Kollert. Dodal také, že čínské výrobky se z hlediska kvality již dlouho vyrovnají evropským. „Bez dalších inovací v oblasti elektromobilů je osobní mobilita ohrožena, takže Evropa musí nevyhnutelně následovat Čínu a vyvinout technologii i automobily s levnějšími bateriemi,“ potvrdil dále Kollert a upozornil, že bez masivních investic do výzkumu a vývoje v EU to prostě nepůjde.
Příliv automobilů z Číny nezastavíme
Čína má v současné době 5,8% podíl na evropském trhu s elektromobily, ale očekává se, že v nadcházejících letech tento podíl prudce vzroste. Patrik Kollert uvedl, že Čína má nižší náklady na výzkum a vývoj, nižší mzdové náklady a nižší kapitálové výdaje. EU proto v současné době není schopna konkurovat ani zastavit příliv cenově dostupných čínských elektromobilů na starý kontinent. USA jsou na tom lépe, protože chrání svůj trh výraznými dovozními cly na dovoz čínských automobilů. Zatímco v Evropě i USA průměrná cena elektromobilu vzrostla, v Číně naopak (navzdory celosvětově nepříznivé ekonomické situaci) klesla a v současné době je zhruba o polovinu nižší než na výše zmíněných „automobilově vyspělých“ kontinentech.
Zdroj: Euronews , EconomicTimes