Chlazení motoru po intenzivní jízdě. Proč chladit turbo? A je to vůbec správné?

Přidat na Seznam.cz

Po namáhavé nebo dlouhé jízdě je vhodné s vypnutím motoru chvíli počkat, zejména u přeplňovaných agregátů. Kde je hranice rozumného chlazení? A má se vůbec turbo chladit?

V současné době je velká část nabízených modelů automobilů vybavena pouze přeplňovanými pohonnými jednotkami (benzinovými a naftovými). Pro jejich dlouhou životnost jsou nezbytné vhodné provozní podmínky, zejména po dynamické jízdě, jak píše server Bar Tek Tuning.

K čemu slouží chlazení turba?

Zatímco po ujetí krátkých vzdáleností v délce několika kilometrů a při malém zatížení byste se neměli starat o stav motoru a jeho příslušenství při vypínání, po dlouhé cestě po dálnici nebo po sportovním výkonu (např. na okruhu), při kterém je využit plný potenciál pohonu, byste měli pamatovat na zásadu ochlazení motoru před jeho vypnutím. To platí zejména pro přeplňované motory, které díky kompresoru poskytují lepší pružnost a dynamiku při jízdě.

Turbodmychadla nebo kompresory přeplňování jsou vysoce namáhaná zařízení. Rotor umístěný uvnitř skříně se otáčí rychlostí až 200 tisíc otáček za minutu při teplotě několika set stupňů Celsia. Aby se turbodmychadlo nepoškodilo, je nezbytné správné chlazení a mazání. Za obojí je zodpovědný motorový olej.

Vypnutí zahřátého motoru ihned po zastavení vozu přeruší přívod maziva do dosud nečinné turbíny, v důsledku čehož se jeho teplota rychle zvýší a způsobí zuhelnatění oleje, ucpání olejových kanálků sazemi a zadření ložisek.

Jak ochladit turbo?

Po delší jízdě vysokou rychlostí nebo sportovní jízdě je proto nutné počkat alespoň 90 sekund, aby motor běžel na volnoběh, aby rotor turbíny ztratil otáčky a aby se snížila teplota oleje v motoru, a teprve poté jednotku vypnout. Po kratší jízdě, např. při dynamické jízdě po městě, stačí k účinnému ochlazení turbodmychadla přibližně 30 sekund.

Pokud jedete po dálnici a zajíždíte k čerpací stanici nebo na parkoviště, vyplatí se před zastavením zpomalit. Motor tak pracuje při nízkých otáčkách, ale stále pod malým zatížením. Po zastavení a zastavení již není nutné motor dlouho chladit. Doporučujeme zaparkovat, odepnout si bezpečnostní pás, vzít si vše potřebné a těsně před vystoupením z auta vypnout motor. To obvykle trvá tak dlouho, jak dlouho potřebuje motor vychladnout.

Jinak je tomu při jízdě na okruhu, kterou dnešní výkonné vozy podporují. Pokud jste ujeli několik velmi rychlých kol, nezapomeňte se v posledním kole zchladit rychlou chůzí, pokud to podmínky dovolují a pokud nepředstavujete nebezpečí. Po vyjetí z trati věnujte minutu nebo dvě chlazení motoru. Pokud nemůžete provést „chladicí kolo“, nechte motor po opuštění trati a zastavení vozu alespoň 2 minuty pracovat.

Neopatrné používání motorů, zejména přeplňovaných, zvyšuje riziko nákladných poruch v průběhu desítek tisíc kilometrů. Za předpokladu, že životnost turbodmychadla by měla být v optimálních podmínkách přibližně 300 tisíc kilometrů, neodborné vypínání motoru zkrátí tuto dobu přibližně na 100 tisíc kilometrů. Příznaky poruchy turba mohou být ztráta výkonu a zvýšená spotřeba motorového oleje.

Zdroj: bar-tek-tuning.de