Chcete za pět let ušetřit 100 tisíc Kč a koupit si jiné auto? Stačí si dobře vybrat
Jaké auto si můžete pořídit za cca 100 tisíc Kč? Takové, které si může dovolit většina Čechů. Takový, který je stále bezpečný, má dobrou výbavu a pochází z doby, kdy byly motory odolné a poměrně jednoduché, jak uvádí server Ooyyo. Pokud se rozhodnete pro benzinovou verzi, zůstane vám po pěti letech v kapse dalších 100 000 Kč.
Jaká auta chtějí Češi řídit? Kromě Oktávek pohodlné, dobře vybavené a samozřejmě bezpečné. Relativně moderní, ale bez přehánění. Malé motory se zatím nedočkaly uznání navzdory argumentům, že jsou údajně úspornější. Většina lidí si nemůže dovolit nové nebo dokonce několik let staré vozy. Proto průměrné stáří automobilů v Česku neklesá, ale stoupá a již dávno překročilo hranici 10 let.
Podívejme se na trh s automobily v ceně kolem 100 tisíc Kč, které nejsou starší než z roku 2005. Dokážete si vybrat něco atraktivního? Trh s ojetými vozy je obrovský. Za tuto cenu si můžete koupit oblíbený Golf V, praktičtější Golf Plus, dokonce i VI nebo „exkluzivnější“ Audi A3. Každý z těchto modelů s motorem o objemu 1,6 litru.
Můžete vsadit na japonskou osvědčenou Toyotu Auris 1.6 nebo netradiční Hondu Civic VIII 1.8. Něco většího? Elegantní Volvo S40 nebo V50 pro ty praktičtější, a to i s výkonným motorem 2,5T, ale také s jednodušším 1,6 nebo 1,8. Tento švédský vůz vychází z platformy Fordu Focus II, který si za tuto cenu můžete v posledních letech 2010-2011 pořídit také s jednotkou 1,6 nebo 1,8.
Větší auto?
K dispozici je Renault Laguna III 2.0 nebo komfortnější Citroën C5 2.0, japonská Toyota Avensis II 1.8 nebo Mazda 6 s podobným motorem. Pokud chcete něco jedinečnějšího, je tu Subaru Otuback a Forester – oba modely s jednotkami 2.0 nebo 2.5. Chcete něco přízemnějšího? VW Passat B6 1.6 MPI.
Existují také vozy SUV, i když to již není snadné. Koupit si můžete nejen Forestera, ale také Kiu Sportage 2.0 nebo méně populární Ford Maverick 2.0 či dokonce 3.0. Snadněji seženete vůz pro rodinu, jako je Citroën C4 Picasso 1.6, Ford C-Max 1.8 nebo Renault Espace 2.0.
Co mají všechna tato auta společného?
Nejen rok výroby a cena, ale také motory, které jsou dostatečně jednoduché na to, aby se daly vybavit systémem LPG za přibližně 20 000 Kč. Výše uvedené varianty motorů bohužel trochu „žerou“. Při běžné jízdě je třeba počítat s přibližně 8-10 l/100 km, i když větší SUV nebo minivany mohou mít spotřebu i 12 l/100 km.
Jak ušetřit 100 tisíc Kč a utratit jen 20 tisíc Kč?
Předpokládejme, že průměrná spotřeba paliva všech výše uvedených modelů je přibližně 10 l/100 km. Předpokládejme, že ročně ujedeme asi 15 tisíc km a že auto používáme pouze pro soukromé účely, nikoliv k podnikání. Předpokládejme tedy, že je instalován systém LPG, který v případě výše popsaných modelů stojí přibližně 20 000 Kč (s drobnými výjimkami, jako je motor Volvo 2,5 Turbo).
Při ceně benzinu 45 Kč za litr a LPG 17 Kč za litr se investice do instalace plynového systému vrátí po šesti měsících. Pokud to tedy uděláte v červnu, od konce roku už jen ušetříte. A to včetně nákladů na dodatečný servis, technickou kontrolu nebo i případnou opravu.
Za pět let vám v kapse zůstane okolo 100 000 Kč! Nejedná se o vtip ani o marketing – jde o výpočty. To znamená, že za pět let se vám vrátí nejen náklady na instalaci systému LPG, ale i na celý vůz (bez ohledu na inflaci). Existuje v takové situaci nějaký argument proti LPG?
Velká část řidičů, kteří tankují za např. 700 Kč místo 2500 Kč, nebude ekonomice jízdy věnovat takovou pozornost. Ve skutečnosti se tedy spotřeba paliva zvýší o jeden litr na 100 km. A proto během těchto pěti let ušetříte přibližně 126 000 Kč.
Jak vybrat vhodný vůz na LPG?
Pokud si chcete koupit konkrétní ojetý vůz se systémem LPG, měli byste se nejprve v servisu, který se zabývá instalací, zeptat, kolik to bude stát. Uvedením roku výroby a varianty motoru zjistíte, zda je instalace vůbec možná. Zejména zda se jedná o motor s přímým nebo nepřímým vstřikováním. Pokud se jedná o přímou instalaci, je možná, i když méně nákladná.
To je to, co byste měli hledat ve tmě. Informace o typu vstřikování paliva naleznete v mých průvodcích ojetými vozy. Tam tomu vždy věnuji zvláštní pozornost. Zde je třeba být ostražitý a nevěřit zejména obchodníkům. Existují modely, které „překvapí“ přímým vstřikováním, například Toyota Avensis nebo Mazda 6.
Druhou věcí, které byste měli věnovat pozornost, je místo montáže nádrže. Pokud je rezervní kolo schované v zavazadlovém prostoru, je to ideální řešení. Vejde se tam malá, ale dostatečná toroidní nádrž. A to je v podstatě vše, co potřebujete vědět.
Zdroj: ooyyo.com