Chcete první solární auto na světě? Připravte si více než 6 milionů korun

Přidat na Seznam.cz

Německo chce provést revoluci ve svém energetickém systému pomocí větrné a sluneční energie, i když nejdůležitějším zdrojem energie je stále uhlí. Solární humbuk se dostává nejen na německé střechy, ale i do ulic. Cena však bude pravděpodobně odrazující.

Po šesti letech výzkumu a vývoje, návrhu, konstrukce, stavby prototypů a testování představila nizozemská high-tech společnost Lightyear první sériově vyráběný solární automobil na světě. S vozem „Lightyear 0“ mohou řidiči jezdit na elektřinu až sedm měsíců bez použití zásuvky nebo nabíjecí stanice.

V roce 2016 jsme měli jen nápad,“ říká Lex Hoefsloot, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Lightyear. „O tři roky později jsme měli prototyp. Nyní, po šesti letech testování, iterací, (pře)navrhování a nesčetných překážek, je Lightyear 0 důkazem, že to, co se zdálo nemožné, je skutečně proveditelné.“

První vozidlo bude dodáno v listopadu. Lightyear 0 má pět metrů čtverečních patentovaných, dvojitě zakřivených solárních článků. Vyrábějí elektřinu za jízdy nebo při parkování venku.

Za optimálních podmínek intenzivního a dlouhodobého slunečního svitu tak může Lightyear 0 „natankovat“ z plně nabité baterie o kapacitě 60 kWh dalších 70 kilometrů dojezdu za den, což je navíc k dojezdu podle WLTP 625 kilometrů. Díky tomuto solárnímu výtěžku mohou řidiči v letních měsících ujet 70 kilometrů denně, aniž by se museli připojit do zásuvky. V klimatických oblastech, jako je Nizozemsko a Německo, je to přibližně dva měsíce, ve Španělsku nebo Portugalsku až sedm měsíců.

Lightyear 0 je poháněn motory, které jsou v každém ze čtyř kol. Jedná se o nejúčinnější typ elektrického pohonu, který má však nevýhody z hlediska komfortu. Maximální točivý moment je 1720 Nm, maximální výkon 130 kW (170 koní).

Dobrá aerodynamika (součinitel odporu vzduchu nižší než 0,19) a relativně nižší hmotnost 5,08 m dlouhého sedanu, která činí 1575 kg, snižují spotřebu. Se spotřebou energie 10,5 kWh na 100 km při rychlosti 110 km/h se jedná o dosud nejúčinnější sériově vyráběný elektromobil.Síla ucelené koncepce se projevuje v praxi: při rychlosti 110 km/h dokáže Lightyear 0 ujet až 560 km na jedno nabití.

Solární vůz zvládne sprint z 0 na 100 km/h za deset 10 sekund, jeho maximální rychlost je 160 km/h. Designéři dbali na minimalismus, udržitelnost a pohodlí v každém detailu. Přístrojová deska je vybavena pouze 10,1palcovým dotykovým displejem informačního a zábavního systému, který umožňuje aktualizace softwaru přes cloud (OTA).

Interiér je vyroben výhradně z veganských materiálů z přírodních zdrojů, jako jsou semišové sedačky z mikrovlákna a detaily z ratanových palem. Do klimatizovaného interiéru se vejde pět dospělých osob, vpředu na vyhřívaných sedadlech Recaro. Společnost plánuje vyrobit maximálně 946 kusů Lightyear 0 za cenu 6,2 milionu korun za kus. Společnost Lightyear na oplátku nabízí osmiletou záruku.

Zdroj: focus.de