Česká policie má problém. U nových BMW se rychlost měřit nesmí, bylo by to v rozporu se zákonem

Přidat na Seznam.cz

Česká policie, přesněji Odbor služby dopravní policie ČR, si za poslední dva týdny vysloužila ve světě větší pozornost než jakákoli jiná obdoba Kobry 11. Nejprve se zviditelnila první várka dálničních speciálů BMW 540i Touring v „civilu“ (tj. maskovaných pro tzv. skryté sledování) a s klasickými samolepkami a majáčky, aby se po ní Češi pochlubili zabaveným Ferrari 458 Italia. Dnes dáme Policii ČR další šanci, protože má docela solidní problém. Nové Bavoráky oficiálně nesmějí měřit rychlost, jak píše server Autoforum.

Tuto zajímavou a poněkud úsměvnou skutečnost zjistil (zřejmě náhodou) jeden ze čtenářů webu Autoforum, který se rozhodl využít svého práva podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím a zaslat Policejnímu prezidiu ČR jednoduchou žádost.

Chtěl v něm jen jedno. Aby mu úředníci zpřístupnili takzvaný certifikát o schválení přístroje na palubě BMW, v tomto případě doklad o novém tachometru.

V tuto chvíli je asi spravedlivé říci, že mnichovské vozy nemají obvyklou výbavu Superbů a Octavií, nebo jinak řečeno, hlídky nebudou mít Ramer 10 C, který dokáže okamžitě zjistit rychlost měřeného vozidla bez ohledu na rychlost policejního vozu.

Pětidveřové „pětky“ totiž dostaly zcela nový systém Soitron MOSY m*SpeedDetV, který v podstatě vrací českou policii k praxi používané ve starších vozech Volkswagen Passat R36, které měřily rychlost pasivně.

Princip spočívá v identifikaci registrační značky měřeného vozidla pomocí dvou kamer snímajících prostor před a za BMW, zatímco policejní vůz pak měří rychlost ve vymezeném úseku porovnáním s vlastní rychlostí. Ty jsou získávány ze dvou zdrojů, a to z přesného modulu GNSS/GPS a přídavného radarového senzoru schopného měřit vlastní rychlost vzhledem k vozovce.

Výhodou (samozřejmě pro policisty) je, že oproti staré technologii má nový systém kamery s full-HD rozlišením, ale především řidičům proti Soitronu MOSY m*SpeedDetV nepomohou radary ani laserové detektory, které jsou v České republice stále povoleny.

Jak Autoforum správně podotýká, není to nejlepší nápad, a to nikoli proto, že by novou technologii nemohl zachytit detektor. Háček je v tom, že místo bleskového měření musíte v tomto případě poměrně dlouhou dobu jezdit v neoznačeném policejním vozidle bez výstražného zařízení a samotné hlídky už prokázaly, že jim to někdy způsobuje značné problémy.

Vraťme se však na začátek, protože BMW 540i Touring a jeho zařízení pro měření rychlosti mají trochu jiný problém. Z oficiální odpovědi Kateřiny Rendlové, vedoucí odboru komunikace a vnějších vztahů Policejního prezidia ČR, totiž vyplývá, že „proces certifikace měřidla zájmu žadatele v současné době probíhá a dosud nebyl ukončen„. Přeloženo do poněkud srozumitelnějšího jazyka to znamená, že hlídky v mnichovských vozidlech vás sice mohou změřit, ale nemohou vás pokutovat.

To ovšem neznamená, že se o to dopravní policisté nepokusí. Dokud však Soitronovi nebudou mít k dispozici předmětné osvědčení a řidič se nebude bránit zákonným způsobem, neobstojí takto získané důkazy policistů ve správním řízení.

Samozřejmě je třeba dodat, že v tuto chvíli netušíme, kdy certifikační proces skončí (že by zařízení neprošlo, je velmi nepravděpodobné). Zároveň je však na místě požádat české novináře, aby se zeptali českých úřadů, jak byla tato zakázka naplánována, když auta jsou již v provozu, ale jejich drahá výbava nemá na palubě potřebné známky.

Zdroj: autoforum.cz