Češi se bojí vysokého počtu najetých kilometrů zbytečně. Mnohdy je to lepší než menší nájezd
Obvykle nakupujeme očima. Prodejci znají spoustu triků, jak osvěžit vůz za relativně nízkou cenu. Mnohem rychleji věnujeme pozornost vozu pyšně zářícímu na slunci než tomu, jehož tachometr ukazuje hodně přes 300-400 tisíc kilometrů. Navzdory zdání nemusí vysoký nájezd kilometrů znamenat drahou past.
V inzerátech mají tuctová auta v popisu 200-220 tisíc kilometrů. Prodejci vycházejí vstříc očekáváním svých klientů a zároveň se přizpůsobují realitě trhu. Na druhé straně jsou vozy s úctyhodným nájezdem kilometrů a atraktivními cenami. Měli bychom se jich obávat?
200 000 na tachometru
Dát do prodeje vůz s vyšším počtem najetých kilometrů znamená dlouhé čekání na zákazníka a minimální zájem. Čeští řidiči jsou přesvědčeni, že po ujetí 200 000 kilometrů je vozidlo již nepoužitelné.
Navíc bezmezně věří ujišťování prodejců o stáří vozu střední třídy s naftovým motorem 10-12 let. Zapomínají, že i v tuzemských podmínkách může soukromě provozovaný vůz s naftovým motorem snadno ujet 30-50 000 km ročně a ve firemním provozu je nájezd ještě vyšší.
V praxi má značná část dovážených strojů upravené údaje vzhledem k očekávání zákazníků. Stejně tedy kupujeme exempláře s masivními čísly na poznávací značce. A co hůř, často bez dokladů a s žádnou nebo neúplnou historií oprav.
Špatné ověření způsobuje problémy
„Čeští řidiči bohužel nevěnují příliš času ověření technického stavu a skutečné hodnoty dováženého vozu před jeho koupí. Při prohlížení zahraničních aukčních portálů člověk rychle dojde k závěru, že dobře udržované vozy jsou ve skutečnosti výrazně dražší než v Česku. Není proto divu, že obchodníci dovážejí levné vozy, které jsou někdy v mnohem horším technickém i vizuálním stavu ve srovnání s vozy s dvojnásobným počtem najetých kilometrů,“ říká Michal Jurečka, majitel autoservisů a odborník na motory. Je také třeba vědět, že intenzivní dálniční provoz se dá u prémiových vozidel poměrně snadno utajit. Tomu napomáhá i vysoká kvalita čalounění a obložení, na kterou často upozorňujeme.
Z této situace však existuje i ne zcela zřejmé východisko. Jedná se o výše zmíněné vozy s vysokým, doloženým počtem najetých kilometrů, které prodávají malé firmy nebo vozové parky. Jejich ceny jsou obvykle atraktivní, přičemž jejich technický a vizuální stav je často mnohem lepší než u dovážených „skvostů“, jak uvádí server Autobest.
Podívejte se do servisní knížky
Klíčem ke správnému rozhodnutí je znát historii daného vozu, podmínky, za kterých byl používán, a především jeho servisní knížku. Pamatujte, že dva zdánlivě stejné vozy s podobným počtem najetých kilometrů mohou vypadat úplně jinak. Právě zde je velmi důležitá péče majitele, kvalita servisu v dílně, použité náhradní díly a další komponenty a jízdní podmínky. Typické používání ve velkoměstě zatěžuje stav vozidla mnohem více než jízda stovky kilometrů denně po rychlostních silnicích konstantní rychlostí.
Pokud si můžete koupit vůz s impozantním počtem najetých kilometrů, můžete si být téměř jisti, že předchozí uživatel pečlivě dbal na servis a nutné opravy a nesnažil se příliš šetřit. Velmi cenným argumentem ve prospěch takového vozu je historie servisních prohlídek zaznamenaná v podobě servisní knížky a účtenek za léta shromažďované díly a služby.
„V případě tohoto typu vozu již byly často repasovány nebo vyměněny kritické komponenty, jako je spojka, turbodmychadlo nebo vstřikovací systém, aby byl vůz stále pojízdný a bezproblémový. Kromě toho by byl pádným argumentem doklad o výměně oleje a filtrů každých 10 000-12 000 km. Používání výrobků s dlouhou životností (servis oleje každých 30-35 tisíc), urychluje degradaci pohyblivých částí motoru,“ dodává Jurečka.
Navzdory vysokému počtu najetých kilometrů přináší intenzivní používání vozu na silnici řadu výhod z hlediska mechanické odolnosti. Za prvé se vyhneme vozidlu, které bylo používáno na krátké vzdálenosti. Časté zastavování na semaforech, několikakilometrové cesty a věčné nedohřívání motoru nejsou z dlouhodobého hlediska předzvěstí bezproblémového provozu. Zde můžeme zaručit optimální tepelné podmínky a příznivé otáčky motoru, které jsou ideální pro čištění filtru pevných částic (DPF) vznětových a zážehových motorů.
Využijte služeb odborného servisu
Kromě zkušební jízdy a ověření celkového stavu vozu je asistence servisu naprostou nezbytností. Připojením auta na diagnostiku se zobrazí případné závady a na zvedáku bude snazší odhalit znepokojivá místa koroze a stav podvozku. Stojí také za to vědět, že některé motory zažívají druhé mládí po 300-400 tisících kilometrech. Správně servisované benzinové agregáty s přirozeným sáním o objemu 3 nebo 4 litry mohou bez problémů překonat 600-800 tisíc kilometrů.
„Mimořádně odolné jsou také motory VW 1.9 TDI, Fiat 1.9 a 2.0 JTD a PSA 2.0 HDI. Pokud najdete dobře udržovaný a investovaný vůz s dobrým nájezdem kilometrů, nemusíte se bát. Bohužel vzhledem k realitě našeho trhu se jistě vyskytnou problémy s následným prodejem,“ dodává Michal Jurečka, odborník na motory a majitel autoservisů.
Zdroj: redakce – autorský článek, autobest.co.in