Češi neví, že 14denní lhůta na vrácení zboží už neplatí. Nevhodné dárky si musí nechat doma
Odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Většina lidí si myslí, že může do 14 dnů vrátit zboží zakoupené kdekoliv. Je to velký omyl. Odstoupení od kupní smlouvy není automatické a už vůbec se nevztahuje na obecně veškeré nákupy. A neznalost zákonů rozhodně neomlouvá.
Půjdete do kamenného obchodu, koupíte si nové tričko a do 14 dnů se rozmyslíte, že ho nechcete. Zkrátka vám vůbec nesluší. Nebo se vám líbí jiné. Tričko nemá vadu, není poškozené, ale vy jste si zkrátka nákup rozmysleli. Textil má cedulku a vy máte účtenku. Tak ho půjdete vrátit a po obchodě budete požadovat peníze zpět. Pravděpodobně však narazíte na to, že bez udání důvodu zboží vrátit nepůjde. Jak je to možné? Máte přece právo na to vrátit zboží během čtrnácti dnů. A chcete zpět své peníze.
Některé zboží nejde vrátit vůbec
Zákazník rozhodně nemůže vrátit jakékoliv zboží, které si koupí. Odstoupení od smlouvy není možné v případě, že vám bylo zboží vyrobeno na míru. Pokud tedy kupujete fotokalendář, není možné ho vrátit bez udání důvodu. Stejně tak nelze vracet zboží, které podléhá rychlé zkáze nebo zboží v uzavřeném obale (z hygienických důvodů). Dále nelze vrátit zvukové nebo obrazové nahrávky, případně počítačové hry vybalené z původního obalu. A také nelze vrátit noviny nebo časopisu.
Nákup v kamenném obchodě
Jestliže nakupujete v kamenném obchodě, nemáte zákonné právo vrátit zboží během čtrnácti dnů bez udání důvodu. Důvod? Měli jste možnost si zboží prohlédnout a informovaně se rozhodnout přímo na prodejně. Prodejce nemá povinnost od vás zpět zboží přijmout. Nad rámec zákona však může z dobré vůle nabídnout například výměnu zboží. Jiné je to samozřejmě v případě, že je zboží vadné. V takovém případě lze zboží reklamovat. Myslete na to, že reklamace je ze zákona zdarma.
„Není možné, aby si účtoval jakýkoliv poplatek,“ upřesnil pro ČT24 mluvčí České obchodní inspekce Jiří Frohlich.

Vrácení zboží v zákonné lhůtě
Za zákona je každý spotřebitel chráněný, ovšem jen při nákupu mimo kamenné prodejny. Právo vrátit zboží do 14 dnů od převzetí se tedy vztahuje na nákupy na internetu, prostřednictvím e-mailu nebo telefonu. Podle § 1829 odst. 1 občanského zákoníku je možné zakoupené zboží vrátit bez udání důvodu. Ani to však není úplně jednoduché. Nejprve je nutné obchodníkovi oznámit, že chcete odstoupit od kupní smlouvy. Obvykle stačí vyplnit formulář na webu nebo poslat e-mail. Důležité je, že odstoupení od smlouvy je nutné oznámit do 14 dnů od převzetí zboží.
Výhodou je, že potom máte dalších 14 dní na to, abyste zboží odeslali zpět. Pokud však chcete mít vše rychle vyřízené, doporučujeme neotálet. Setkat se můžete také s tím, že lze zboží vrátit i později než za 14 dnů. Obvykle tuto službu nabízí obchody před Vánoci, kdy lidé nakupují dárky. Obchodníci pak dávají lidem možnost vrátit nevhodné dárky například do jednoho až tří měsíců. Je to však jen jejich dobrá vůle, nejde o zákonnou povinnost.
Jak je to s původním obalem
Zboží by mělo být obvykle neporušené. Obchodník však musí přijmout zboží i v případě, že ho zákazník neodešle v původním obalu. Mějte na paměti, že původní obal po vás obchod nemůže vyžadovat. Má to však jedno veliké ale. Pokud jde o speciální obal, který zákazník zpět nedodá, může si ho obchod naúčtovat.

Jak je to s poštovným
Kdo platí poštovné v případě vrácení zboží bez udání důvodu? Jde o to, o jakém poštovném hovoříme. Obchodník má povinnost vrátit peníze za zboží včetně peněz za dopravu k zákazníkovi. Nemusí to však být v plné výši. Pokud si jako zákazník zvolíte dražší dopravu, mohou být uhrazeny jen náklady na nejlevnější dopravu.
A poštovné za vrácené zboží? To platí zákazník. Obchodník má povinnost uhradit náklady jen za odeslání zboží k zákazníkovi. Nicméně některé obchody rovnou posílají štítky na případnou dopravu zpět a zákazník ji tak hradit nemusí. Je to však opět vůle obchodu.
Zdroj: zakonyprolidi.cz, europa.eu, coi.gov.cz