Bývalý inženýr McLarenu si v důchodu rozjel vlastní firmu. Nádherný roadster vdechuje na trh supersportů atmosféru 60. let minulého století

Přidat na Seznam.cz

Legendární inženýr F1 Steve Nichols se prosadil v osmdesátých a devadesátých letech. Nichols si v důchodu rozjel vlastní společnost a projekt roadsterů. Závodním vozem inspirovaný roadster Nichols N1A má rodokmen jako žádný jiný vůz před ním, je navržen jako moderní pojetí velkých závodních vozů z 60. let, konkrétně prvního vozu postaveného týmem McLaren. Dramatické křivky, ostré hrany a leštěné komponenty modelu N1A rozhodně odkazují na hezčí časy v historii závodů a silnic.

Po desetiletích zkušeností s vývojem závodních vozů F1 se Steve Nichols v roce 2017 rozhodl vyvinout supersportovní vůz určený pro silniční provoz. Nichols je pravděpodobně nejznámější díky svému působení v pozici hlavního konstruktéra u McLarenu na přelomu 80. a 90. let, kdy vedl vývoj vozů MP4/3 a MP4/4. Druhý jmenovaný vůz je zvěčněn jako brutálně dominantní závodní stroj, který v sezóně 1988 získal 15 vítězství z 16 závodů a který řídili Ayrton Senna a Alain Prost, píše portál NewAtlas.

Spíše než vytvořit poctu svým vlastním triumfům se Nichols rozhodl oživit trochu kouzla 60. let, kdy závodní vozy sdílely DNA s tehdejšími vysoce výkonnými silničními automobily. Nichols, který sám sebe definuje jako člověka McLarenu skrz naskrz, použil McLaren M1A jako volnou formu pro svůj projekt a snažil se znovu zachytit ducha klasického závodního vozu a zároveň jej aktualizovat na sofistikovaný britský roadster roku 2020 a dalších let.

Nemusíme přemýšlet dlouho, abychom si všimli silného vlivu M1A, a to i když pomineme název N1A. Kombinace křivek 430 cm dlouhého modelu N1A připomínající horskou dráhu, příď líbající zem a sedlovitý přechod mezi vysoko posazenými blatníky docela připomínají samotný model M1A. Sotva viditelná mřížka chladiče skrývající se pod záhybem kapoty a zapuštěné světlomety zářící ze svahu blatníků směrem dolů jsou rovněž odkazem na původní McLaren.

Nicholsův závodní odkaz zahrnuje práci na prvních konstrukcích z uhlíkových vláken, které jsou dnes neodmyslitelnou součástí motorsportu, v 70. a 80. letech v F1, takže jeho pojetí M1A přirozeně obsahuje spoustu tkaného karbonu. Objemná karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken napuštěných grafenem a jemně navlečených na podvozek z karbonu a hliníku, což je kombinace, která umožňuje dvoumístnému vozu dosáhnout hmotnosti 900 kg.

Tato nízká hmotnost uvolňuje cestu pro 700 koní na tunu, když 7,0litrový osmiválec LS3 vystřelí všech 650 koní na zadní kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky Graziano. Ručně vyráběné přední a zadní dvojité vahadla udržují vůz přilepený k vozovce, zatímco vícepístkové brzdy zajišťují, že zastaví na požádání.

„Poté, co jsem v průběhu desetiletí zažil úžasné závodní vozy, se mi nikdy nepodařilo implementovat tyto svérázné vlastnosti do silničního vozu, až do teď,“ řekl Nichols. „Proces od tužky k sériovému modelu byl nesmírně potěšující – mělo by to být připomínkou pro celý automobilový průmysl, že spojení minulosti, současnosti a pohledu do budoucnosti je pro celou tuto komunitu cestou vpřed.“

Nichols ve středečním oznámení neuvedl cenu, ale vzhledem k tomu, že plánuje postavit maximálně 100 exemplářů, bude vůz tak či onak mimo dosah mas. Vrcholná startovní edice bude ještě exkluzivnější, omezená na pouhých 15 exemplářů.

Zdroj: NewAtlas