Bude vodík budoucnost pro automobily?

Přidat na Seznam.cz

Čína vyvíjí i vyrábí alternativní pohonné technologie pro automobily, aby splnila své cíle udržitelnosti. Zaměřuje se také na výzkum vodíkových motorů s vnitřním spalováním.

V Číně dochází k z intezívnění výzkumu vodíkových motorů s vnitřním spalováním v rámci boje proti znečištění a změně klimatu. Dochází také k výzkumu zefektivnění technologií výroby vodíku, nabíjecích infrastruktur a vodíkových palivových článků, aby se přizpůsobily zvýšeným požadavkům v oblasti ekologie. Výroba vodíku, zejména zeleného vodíku, je nákladná záležitost, ale s vládní podporou vyvíjejí domácí firmy vodíkové motory pro velká užitková vozidla, jak uvádí web Hydrogen Central.

Pro a proti vodíkových motorů

Tyto motory nabízejí nulové emise z vozidel, rychlé nabíjení a lepší dojezd. Na druhou stranu je jejich výroba a údržba technologicky složitá a nákladná. Jsou taky poměrně nebezpečné. Společnost China Yuchai International uvedla na trh svůj první provozní vodíkový motor YCK05 pro čínský trh užitkových vozidel. Motor na vodíkový pohon využívá pokročilé technologie. Je vybaven vysokotlakým vícebodovým vstřikováním vstupního vzduchu, vysoce účinným přeplňovacím turbodmychadlem s nízkou setrvačností a vykazuje vysoce účinné spalování palivové směsi. Jeho konstrukce zlepšuje výkon motoru a také příslušné podpůrné systémy, jako je spalovací systém a rozvody plynu.

Ekologický vodíkový motor s výkonem 500 koní

FAW Group (FAW) prostřednictvím své dceřiné společnosti FAW Jiefang vyvinula první domácí těžké užitkové vozidlo s vodíkovou pohonnou jednotkou vybavenou přímým vstřikováním. Jedná se o 13litrový vysoce výkonný motor, který dokáže dosáhnout výkonu 500 koní. Se čtyřválcovým motorem o zdvihovém objemu 2 l, udávanou tepelnou účinností kolem 55 % a turbodmychadlem nabízí motor duální vstřikování vodíku a čpavku, které lze flexibilně přeměnit na vodík a další čisté palivo s nulovými emisemi škodlivin.

Ambicíozní cíle pro 21. století

Čína si klade za cíl dosáhnout uhlíkového vrcholu do roku 2030 a uhlíkové neutrality do roku 2060 v době, kdy je celosvětově přijímán ekologický a nízkouhlíkový rozvoj. S vládní podporou prostřednictvím dotací lze s jistotou předpokládat, že čínský trh s vodíkovými motory bude v budoucnu expandovat.

Zdroj: Redakce, hydrogen-central.com