Brzy bude mít černou skříňku v autě každý. Co přesně bude zaznamenávat?

Přidat na Seznam.cz

Spojujete si černou skříňku s letadlem? Od května 2022 budete mít v novém autě také záznamové zařízení, jak informoval server News18. Teoreticky jde o bezpečnost. Co však takové zařízení znamená v praxi?

Bezpečnost silničního provozu. To jsou klíčová slova, která již více než dvě desetiletí rozněcují představivost evropských orgánů. A není divu. Bezpečnost může zachránit život. Bezpečnost má několik rozměrů, protože se netýká pouze silnic, ale také vybavení vozidel.

Evropský parlament například schválil novou legislativu, která zavádí devět nových bezpečnostních systémů, jimiž budou vybavena všechna auta na silnicích EU. Patří mezi ně inteligentní přizpůsobení rychlosti, sledování ospalosti řidiče, signály nouzového zastavení, detekce objektů při couvání a systémy udržování v jízdním pruhu. To by mohlo do roku 2038 zachránit až 25 000 životů!

Nový nápad – černé skříňky

Nyní se EU chce vydat jiným směrem – chtějí lépe poznat příčiny nehod. A udělají to jednoduchým způsobem. Výrobcům uloží povinnost instalovat do vozidel černé skříňky a využívat údaje v nich uložené.

Černé skříňky budou povinné ve všech nových modelech, které se začnou prodávat od května 2022. (tj. budou homologovány pro prodej po tomto datu). Od roku 2024 bude muset být každé nové auto prodávané v Unii vybaveno černou skříňkou. Dokonce i ty, jež byly homologovány před květnem 2022. Od této legislativy není cesty zpět. A přestože je hlavním heslem černých skříněk v automobilech bezpečnost, řidiči mají určité pochybnosti. Bojí se sledování. Tyto obavy jsou však poněkud přehnané. Pravidla týkající se záznamníků dat jsou známá, jasná a transparentní.

Co bude černá skříňka v autě zaznamenávat?

  • rychlost vozidla v rozmezí 0 až 250 km/h během 5 sekund před nárazem
  • množství plynu sešlápnutého během 5 sekund před nárazem
  • brzdění v době 5 sekund před nárazem
  • pohyby volantu během 5 sekund před nárazem
  • změny podélné a příčné rychlosti během srážky
  • stav bezpečnostního pásu (zapnutý/nezapnutý) v době 1 sekundy před nárazem
  • otáčky motoru
  • aktivace ABS
  • úhel náklonu vozidla
  • ovládání tempomatu
  • spuštění airbagu
  • stav polohy předních sedadel (pokud zaujala nejpřednější polohu a to ovlivnilo rozhodnutí počítače aktivovat airbag)
  • stav kontrolky systému sledování tlaku v pneumatikách (TPMS) jednu sekundu před nárazem
  • ovládání tempomatu 5 sekund před nárazem
  • stav aktivních asistenčních systémů řidiče (např. asistent pro udržování v jízdním pruhu)

Černá skříňka není určena ke sledování řidiče. A podle podmínek tohoto projektu se bude číst pouze v případě, že dojde k dopravní nehodě. To znamená, že pojišťovny tyto údaje nezískají a nelze je použít například k dálkovému vydávání pokut za překročení rychlosti. U záznamníků je však ještě jeden problém. Jedná se o další zařízení, které se musí promítnout do ceny vozu.

Zdroj: news18.com