Brzdění motorem: Výhodou je, že neopotřebovává brzdové destičky, není však vhodné v každé situaci
Brzdění motorem je mezi zkušenými řidiči velmi oblíbené. Nezatěžuje brzdový systém, díky čemuž vám brzdové kotouče déle vydrží a přispívá také k vyšší bezpečnosti. Brzdění motorem však není zcela univerzální a řidič ho musí umět správně použít.
Pro brzdění motorem stačí zařazení na nižší rychlostní stupeň a uvolnění plynového pedálu. Motor pak zpomalí vůz vlastní setrvačností a není potřeba použít brzdy. Při tomto procesu se uzavře přívod paliva, ale otáčky mu dodává právě pohyb kol. Výsledkem je plynulé a zároveň energeticky úsporné zpomalení.
Hlavní výhody motorového brzdění
Šetří brzdový systém
Největší výhodou brzdění motorem je, že se nevyužívá brzdové destičky ani kotouče. Jejich nižší opotřebování se pak projeví na životnosti. Sníží se vám tak náklady na údržbu vozidla. Zejména při časté jízdě z kopce to může být rozdíl v řádu tisícikorun ročně.
Snižuje riziko přehřátí brzd
Při dlouhém sjezdu z kopce je brzdění klasickým způsobem (stále sešlápnutý brzdový pedál) velmi rizikové. Brzdy se totiž mohou přehřát a přestat fungovat. Brzdění motorem tento problém eliminuje a zajišťuje stabilní zpomalování i v náročném terénu.
Spotřeba paliva = nula
Moderní motory s elektronickým vstřikováním paliva při brzdění motorem přívod paliva zcela uzavřou. Výsledkem je nulová spotřeba. To znamená, že při jízdě z kopce nebo při dojezdu ke křižovatce lze díky brzdění motorem snížit celkovou spotřebu paliva. Správné využívání této techniky vám tedy ušetří desítky nebo i stovky korun na palivu.
Větší stabilita na kluzkém povrchu
Při správné technice je brzdění motorem šetrnější k trakci kol. To oceníte zejména na zasněžených nebo zledovatělých silnicích, kdy prudké brzdění může vést ke smyku.
Nehodí se ale do každé situace
Ačkoliv má brzdění motorem celou řadu výhod, není vždy tou nejlepší volbou. Existují situace, kdy může být spíše na škodu.
- Nevhodné při nízkých otáčkách: Brzdění motorem je účinné pouze když motor běží v určitém rozmezí otáček. Pří nízkých otáčkách vozidlo vůbec nezpomalí. Jestliže budou naopak otáčky příliš vysoké, může dojít k poškození motoru (hlavně u benzinových aut).
- Nečekané zpomalení pro ostatní řidiče: Při brzdění motorem nedochází ke svícení brzdových světel. Na to prosím myslete. Řidič za vámi nemusí okamžitě zaregistrovat, že zpomalujete, což může být nebezpečné zejména na dálnici nebo v kolonách.
- Nehodí se při potřebě rychlého zastavení: Brzdění motorem je plynulé a postupné. Pokud ale potřebujete vůz zastavit rychle (např. kvůli nečekané překážce), je nutné použít klasické brzdy.
- Nepraktické ve městě: Ve městech, kde je třeba se často zastavovat a rozjíždět, není brzdění motorem příliš efektivní. Použít ho lze při plynulém dojezdu na vzdálený semafor nebo v dlouhých ulicích vedoucích z prudkého kopce.
Jak správně brzdit motorem?
- Zařaďte nižší rychlostní stupeň – ideálně ještě před začátkem klesání.
- Uvolněte plyn, ale nespojujte brzdu s plynem.
- Držte otáčky v bezpečném rozmezí (ideálně mezi 2 a 4 tisíci otáček za minutu).
- V případě nutnosti rychlého zpomalení buďte připraveni použít pedálovou brzdu.
Brzdění motorem je technika, kterou se vyplatí znát i používat. Chrání brzdy, snižuje spotřebu a zvyšuje bezpečnost v kopcích. Není však všelék, při špatném použití může být neúčinné nebo dokonce nebezpečné. Základem je citlivost, znalost vlastního auta a především včasné plánování jízdy.
Zdroje: Auto.cz, Autoforum.cz, Denik.cz