Brzdění motorem – ano nebo ne? Starší řidiči z éry karburátorů mají obavy
Starší řidiče brzdění motorem nepřesvědčí. Myslí si, že to není metoda, která by šetřila palivo. Mýlí se. Jejich předsudky pocházejí přímo z dob karburátorů, a tedy z automobilové prehistorie.
Mladí vs. staří. Je to odvěká válka, která zuří na poli životních rozhodnutí, morálních otázek, ale také u automobilů. Zeptejte se svého dědečka nebo otce v důchodovém věku, jak nejlépe šetřit palivo při jízdě autem. Téměř vždy uslyšíte jednu odpověď. Nejlevnější způsob jízdy rovná se jezdit klidně a vyřazovat na neutrál.
Volná jízda spočívá v tom, že ve městě zrychlíte například na 60 km/h a vyřadíte převodovku na neutrál. Když příliš zpomalí, zařadíte rychlost a znovu zrychlíte, jak uvádí server UTI. Zní to ekonomicky? To nepochybně ano. Při nízkých otáčkách je jednotka zatížena méně než při 2 000. A i když můžete „řidičům ze staré školy“ přiznat, že je to pravda, měli byste si připomenout jednu věc. Moderní motory pracují poněkud odlišným způsobem než jednotky vyráběné v 70. nebo 80. letech 20. století. Proto se liší i jejich ekonomika.

Volnoběh byl nepochybně skvělý nápad, ale pouze u motocyklů vybavených karburátory. Taková technika by skutečně mohla způsobit rozdíly ve spalování. Až na to, že karburátory se v evropském moto sektoru od 90. let minulého století ve velké míře nepoužívají. Tehdy se objevilo vstřikování paliva – nejprve jednobodové a vícebodové a později přímé vstřikování. A je to takový, že volná jízda už nedává žádný smysl. Koneckonců, brzdění motorem je mnohem lepší nápad.
Co je to brzdění motorem?
Co je to brzdění motorem? Představte si, že jedete městem a asi 200 metrů před vámi se rozsvítí červená. V takovém případě jednoduše uvolníte plynový pedál. Otáčky klesají, takže podřadíte například na druhý rychlostní stupeň, pak sešlápnete spojku a zastavíte vozidlo brzdami. Brzdění motorem v ekonomické oblasti přináší silnou výhodu. Když u vstřikovací jednotky vypustíte plyn, spalování je kulatá NULA! Palivo se do spalovací komory vůbec nedostane.
Úspory při brzdění motorem jsou významné zejména v městském provozu. Rozdíly mohou být značné a dosahovat až litru na 100 km. To je jedna věc. Za druhé, tím úspory nekončí. Snížení rychlosti pomocí motoru totiž znamená, že řidič méně často používá třecí prvky brzdového systému. Stručně řečeno, umožňují ujetí mnohem větší vzdálenosti, než je nutné je vyměnit.

Brzdění motorem a bezpečnost jízdy
Výhody brzdění motorem? Pamatujte také na bezpečnost. Když se na silnici náhle objeví překážka a vy potřebujete přidat plyn, abyste se jí vyhnuli, jednoduše přidejte. Trvá to zlomek sekundy. Při jízdě na lidi musíte nejprve zařadit správný rychlostní stupeň. To vyžaduje sešlápnutí spojky, nastavení řadicí páky do správné polohy, puštění spojky a přidání plynu. Takový postup zabere určitý čas.
Zdroj: uti.edu