Brutální supersport Tatra měl být silnou konkurencí Porsche. Nakonec z toho byl jen prototyp
MTX Tatra V8 je dvoumístný supersportovní automobil se vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcovým motorem nad zadní nápravou a pohonem zadních kol postavený na bázi podvozkových skupin automobilu Tatra 613 a vyráběný firmou Metalex v kooperaci s automobilkou Tatra.
Projekt takzvané supertatry, jak autu říkal designér Václav Král, se začal rodit asi v polovině 80. let. Od roku 1986 se v Maďarsku jezdila na nově vybudovaném okruhu Hungaroring Velká cena Formule 1, přičemž na trati sloužily i záchranářské vozy značky Tatra. Jako safety car ale nemohly monopostům stačit, a tak závodníka Cyrila Svobodu napadlo, zda nepostavit supervýkonné auto s kopřivnickou technikou, které by takovou funkci zvládlo.
Safety car tedy byl poměrně logickým cílem, byť konkurovat zavedeným západoevropským značkám nebylo lehké. V tomto případě mělo být hlavním rivalem Porsche 928 S, proto je možné se setkat s označením pro auto „antiporsche“, které údajně používal samotný Svoboda a vzpomíná ho i biografie designéra Václava Krále, kterou sestavila jeho manželka Věra.
Že nic takového v tehdejším Československu neexistuje, Svoboda dobře věděl, staral se totiž o záchranářský tým Narex, který zajišťoval bezpečnost na tuzemských závodních okruzích.
Svoboda se obrátil na renomovaného designéra Václava Krále. Ten ideu vyslyšel a začal na projektu nazývaném jako Supertatra pracovat.
První návrh dokončený v září 1986, zobrazoval kompaktní 4,25 m dlouhé a 1,16 m vysoké kupé s rozvorem 2,65 m. V letech 1987 a 1988 vznikaly další návrhy už s více aerodynamickými zaoblenými tvary. Dřevěná maketa definitivní verze v měřítku 1:1 byla dokončena v soukromé garáži v Kralupech nad Vltavou na jaře roku 1990. Maketa byla využita k sejmutí forem na výrobu karoserie. Už v září stejného roku se začalo v plzeňských dílnách Metalexu s výrobou podvozku pro opravdový automobil. První vůz byl představen veřejnosti v říjnu 1991 na autosalonu v Praze.
Nejpřitažlivější byl na supertatře pochopitelně její neobvykle silný výkon, o který se staraly dva osmiválcové motory. Agregáty o objemu 3,5 litru a 3,9 litru s výkonem 160 kW, respektive 224 kW umožňovaly autu dosáhnout rapidního zrychlení. Z nuly na sto se tak tento model Tatry dostal za 5,6 sekundy a maximální rychlost se pohybovala na hranici 265 km/h. Stejná čísla, kterými překonala český rychlostní rekord, se na tachometru ukázala také při oficiálním testu v Mimoni.
O model MTX Tatra V8 byl okamžitě po jeho představení velký zájem i přesto, že cena byla na tehdejší dobu velmi vysoká. Toto superauto stálo 2,74 milionu korun. Ačkoliv Metalex získal 200 objednávek, nebyla z toho naplněna ani polovina. Fabrika vyrobila čtyři kusy a následně se rozhodla projekt prodat. Tatra o něj neprojevila zájem, a tak nakonec projekt skončil roku 1998 v majetku soukromého podnikatele, jehož fabriku, kde byly veškeré plány výroby, však zničil požár a s ním i celý sen Cyrila Svobody.
Zdroj: Wikipedia; auto.cz; auto-mania.cz