Brutální BMW Concept XM posiluje baterii a stává se nejvýkonnějším M všech dob

Přidat na Seznam.cz

Umělecká výstava není typickým místem pro debut globálního koncepčního vozu, zvláště když se jedná o předobraz chystaného modelu. Letošní Art Basel Miami Beach však slouží jako místo premiéry zcela nového BMW Concept XM, předobrazu prvního samostatného vozu M od dob ikonického modelu M1 z přelomu 70. a 80. let. XM se zastaví na oslavu 50. výročí založení společnosti BMW M GmbH a zároveň předvede nejvýkonnější „M“, jaké kdy vyjelo, super SUV s plug-in hybridním pohonem V8 o výkonu 740 koní, dozvěděli jsme se na webu BMW.

Typickou cestou k životu vozu M je vysoce výkonná, luxusní verze stávajícího modelu, ale sériové XM, které bude mít premiéru v roce 2022, se bude prodávat výhradně jako M. Je to ostatně zabudováno přímo v názvu.

XM také nebude jen tak obyčejné M, protože BMW ho koncipuje jako nejvýkonnější M, které se kdy dostalo do sériové výroby. Tohoto úspěchu dosáhne díky starým dobrým pístům a novodobým elektrickým technologiím, které se spojí do nového hybridního pohonu M Hybrid s výkonem 740 koní, točivým momentem 738 Nm a až 30 km téměř bezhlučné jízdy na elektřinu s nulovými emisemi.

XM je pro BMW velkým, odvážným krokem vpřed a tým designérů dodává koncepční verzi neokázale velkou, odvážnou prezentaci, která tomu odpovídá. Výdechy na nárazníku nepříliš jemně naznačují, že pod kapotou pracuje výkonný osmiválec.

Osvětlené okolí plovoucích osmiúhelníkových světel udává nový světelný podpis, který pokračuje dvojicí ultraštíhlých dvouokých světlometů. Zbytek vzhledu XM je vyloženě brutalistní, agresivní směs hran, úhlů a záhybů, která se nesnaží vypadat jemně nebo přitažlivě. Tento drsný, testosteronem nasáklý styling pokračuje přes dlouhou, vykrojenou kapotu, nahoru po strmém čelním skle a dolů po tlusté, šikmé plovoucí střeše, která proniká až do zadního skla.

„Design BMW Concept XM je extravagantním prohlášením BMW M v srdci luxusního segmentu,“ říká Domagoj Dukec, viceprezident BMW Design. „Má rozhodně samostatnou identitu a ztělesňuje expresivní životní styl jako žádný jiný model v nabídce BMW.“

Snad snesete i trochu kritiky i jako milovníci vozů BMW. Horní matná zlatobronzová a spodní vesmírně šedá kovová část karoserie spolu z žádného úhlu nijak zvlášť nesouzní, a to ani mezi sebou, ani s černým obložením. Malé světlomety vypadají vyloženě hloupě, když vystupují z obřích nozder. Tenká LED světla těsně nad horními rohy čelního skla se zdají být nejlépe interpretována jako digitální tykadla automobilového mimozemšťana. Svažující se zadní světla se míjejí s ostrými záhyby a hranami zbytku zádě (které navíc samy o sobě nepůsobí nijak zvlášť dobře) a podběhy kol by vypadají naprosto nesourodě.

Tento styl by se dal (případně) odpustit jako experimentální exces, pokud by XM byl pouhým výstavním konceptem, který by měl v tichosti zmizet v historii. Ale je to předobraz sériové výroby a BMW zřejmě plánuje zachovat zhruba 90 procent jeho designu. Zůstává jen otázka, zda se automobilka aktivně nesnaží sama sebe sabotovat jako prémiovou automobilovou značku.

Naštěstí pro potenciální kupce XM je interiér, ve kterém budou trávit svůj čas, polárním opakem exteriéru, vkusnou směsicí hladkých linií, povrchů a akcentů vyrobených z prémiových materiálů, jako je sytě hnědá kůže, karbonová vlákna a měď. Konfigurace zaměřená na řidiče odděluje pilotní sedadlo od sedadla spolujezdce a přitahuje pozornost řidiče dopředu prostřednictvím zakřiveného širokoúhlého displeje. Vzadu BMW vytváří pohodlný, prostorný „M Lounge“ čalouněný kontrastní kůží v petrolejovém odstínu a sametem. Když se vrátíme k celému propojení s veletrhem Art Basel, Concept XM obsahuje hranolovitě vzorovaný strop, který je osvětlen přímým a nepřímým osvětlením, což je prvek, který BMW považuje za „umělecké dílo“.

BMW plánuje zahájit výrobu sériového modelu XM ve svém závodě ve Spartanburgu v Jižní Karolíně v USA do konce roku 2022.

Zdroj: BMW