BMW řady 3 E90 je nejoblíbenějším „bavorákem“ Čechů. Podívali jsme se na něj blíže

Přidat na Seznam.cz

Zatímco řada 3 E46 přivedla BMW do 21. století, model s označením E90 byl již plnohodnotným členem moderní éry prémiových vozů. Má několik výhod a spoustu problémů. Celkově si však uživatelé model chválí. Co je na tom pravdy?

Ročníky: 2005-2012 (facelift 2008)
Tržní ceny: 75 000 – 380 000 Kč
Míra poruchovosti: průměrná
Náklady na údržbu: průměrné
Verze karoserie: sedan, kupé, kabriolet, kombi

Motory v BMW řady 3 (E90)

Do BMW řady 3 generace E90 se montovaly následující motory:

Benzín

  • 316i (1.6 výkon 122 koní),
  • 318i (2.0 o výkonu 129 a 143 koní),
  • 320i (2.0 výkon 150 a 170 koní),
  • 320si (2.0 výkon 173 koní),
  • 323i (2.5 výkon 177 a 203 koní),
  • 325i/325 xi (2.5 výkon 2018 koní),
  • 325i/325i xDrive (3.0 výkon 218 koní),
  • 328i (3.0 výkon 233 koní),
  • 330i/330xi xDrive (3.0 výkon 258 koní),
  • 330i/330i xDrive (3.0 výkon 272 koní),
  • 335i (3.0 výkon 306 koní),

Diesel

  • 316d (2.0 výkon 116 koní),
  • 318d (2.0 výkon 122 a 143 koní),
  • 320d (2.0 o výkonu 150, 163, 177 a 184 koní),
  • 325d (3.0 výkon 197 a 204 koní),
  • 330d (výkon 3.0 231 a 245 koní),
  • 335d (3.0 výkon 286 koní)

Základní informace

BMW řady 3, vyráběné od roku 2005, je důstojným a designově propracovanějším nástupcem velmi úspěšného modelu E46, od kterého se liší prostorností. Nyní se jedná o plnohodnotný vůz střední třídy, nikoli pouze o „kompakt“ s dlouhým rozvorem. Vzadu se pohodlně usadí dospělí a zavazadlový prostor kombi má již rozumný objem 460 litrů.

Jízdní vlastnosti jsou samozřejmě příkladné, zpracování interiéru je velmi dobré a požitek z jízdy s motory o výkonu 150 koní a vyšším je nesrovnatelně větší než u většiny konkurentů. Zajímavé je, že tento model stále častěji vyjíždí ze showroomů v pro BMW extrémně chudých konfiguracích, což může být pro zájemce překvapením. Bohužel se v této generaci výrazně změnila jedna věc – motory. Ty už nejsou tak obrněné jako dříve, ale jsou dynamičtější a účinnější.

Provoz, recenze a závady

Výrobce především zajistil, že zákazníci dostanou podobné jednotky jako dříve, které však splňují stále přísnější emisní normy. Většina motorů splňovala normu Euro 5 a některé dokonce Euro 6. Diesely již standardně používaly DPF, zatímco u benzinových motorů se postupně zavádělo přímé vstřikování. To vyvolalo řadu problémů.

Zážehové a vznětové motory rodiny M, které byly v nabídce do roku 2007, začaly upadat v zapomnění. Dá se říci, že se jednalo o poslední skutečně úspěšné jednotky řady 3, po nichž se motory z rodiny N staly standardem. Z benzinových motorů trpěly velmi oblíbené modely N43 a N46 řadou problémů v oblasti ventilového rozvodu a řízení vačkového hřídele a neméně oblíbené diesely N47, u nichž byl největším problémem rozpadající se pohon vačkového hřídele.

Pravdou však je, že téměř všechny vozy s motory rodiny N na trhu jsou již repasované, po servisních akcích, po tzv. tichých servisních akcích, při kterých BMW provedlo „bezplatnou“ výměnu ventilového rozvodu nebo preventivní reakce uživatelů. Přesto se stále najdou řidiči zejména benzinových motorů, kteří mají problémy se systémem VANOS a palivovým systémem, a řidiči dieselových motorů se systémem následného zpracování výfukových plynů. Stále častěji se stává, že motory N, které byly ještě před nedávnem na rtech mnoha lidí, jsou nyní jednoduše opotřebované.

Aby toho nebylo málo, majitelé dražších vozů se šestiválcovými agregáty nemají mnoho problémů, i když benzinové N52-55 také občas vypoví službu. Velkým problémem vozů polift v benzinových variantách je přímé vstřikování. Je pravda, že pro instalatéry LPG to již nepředstavuje zásadní problém, ale vyvolává to určité obavy.

Píšu hodně o motorech, protože výběr motorů v BMW je obrovský a vybrat ten správný je polovina úspěchu. Mezi doporučené jednotky patří benzinové s nepřímým vstřikováním (např. 320i s výkonem 150 koní nebo faceliftovaná 323i s výkonem 203 koní). Vyplatí se pořídit si vůz Triple s třílitrovým vznětovým motorem bez ohledu na ročník nebo variantu. Dvoulitru se příliš nebojte, pokud je v dobrém stavu a předem provedete revizi časování.

Co se týče hnacího ústrojí, je třeba u vozů s vyšším počtem najetých kilometrů počítat s možnými opravami systému xDrive. Jedná se o pohon všech kol, který se přenáší ze zadní na přední nápravu prostřednictvím vícelamelové spojky, která nevydrží nájezd více než 300 000 km. Oprava bude stát několik tisíc zlotých. Převodovky jsou odolné, včetně automatických (vyráběných společností ZF).

Ostatní věci ve voze podléhají běžnému opotřebení, málokdy se porouchají a neměly by vás nijak zvlášť trápit. Odpružení je odolné, ale jeho oprava je poměrně nákladná. U mnoha vozů může být nutná výměna mandlu. Silnou stránkou tohoto modelu je ochrana proti korozi.

Bohužel, auto nyní zestárlo a pomalu se přesouvá do automobilových „slumů“, kde se nikdo nestará o řádný servis, jen o plyn až na podlahu a vpřed.

Před několika lety ještě pěkná řada 3 se stává jen dalším „bavorákem“. To také znamená, že nejlevnější exempláře vyžadují spoustu drobných oprav, které se v praxi nevyplatí provádět. Úroveň si udržují především výkonnější a dražší exempláře a dvoudveřové verze, tedy kupé a kabriolet.

Typické závady:

  • poruchy palivového a vstřikovacího systému u benzinových motorů,
  • poruchy systému VANOS a Valvetronic u benzinových motorů,
  • vysoká spotřeba oleje v benzinových motorech,
  • problémy s ventilovým rozvodem u dvoulitrových dieselů,
  • problémy s vírovými klapkami u dieselů,
  • poruchy systému následného zpracování výfukových plynů u dieselů,
  • Poruchy snímače ABS,
  • poruchy snímače tlaku v pneumatikách

Na co se zaměřit: benzinové motory s nepřímým vstřikováním a diesely 3.0
Čemu se vyhnout: benzinové verzi 316i se slabým motorem, verzi 320si (nechte ji znalcům) a výkonným variantám motoru xDrive.

Zdroj: redakce, BMW Blog