BluSmart: Indický konkurent Uberu pozastavil provoz. Jedním z důvodů bylo podezření z odklonu peněz
Ještě nedávno to vypadalo, že se Indii rodí nový technologický hrdina. BluSmart – stylové elektrické taxíky, žádné výfuky, žádné zrušené jízdy, řidiči milí jako z katalogu. A hlavně čistá, zelená jízda. O tomhle projektu se psalo jako o budoucnosti městské dopravy. Jenže tahle jízda se najednou zadrhla o pořádný výmol. Firma nečekaně pozastavila provoz.
Rychlý start, vysoké ambice
BluSmart vznikl v roce 2019 a měl od začátku našlápnuto k tomu, aby změnil dopravu v Indii. Žádné benzínové vraky, ale elegantní elektromobily, čistá energie, spolehlivý servis. Firma si rychle získala pozornost. Nejen zákazníků, ale i investorů. Oproti konkurenci (včetně Uberu a Oly) nabízela řadu výhod: žádné rušení jízd, pevné ceny bez skrytých poplatků a příjemné prostředí bez výfukových plynů.
Ve městech jako Dillí, Bombaj nebo Bengaluru provozovala vlastní síť nabíjecích stanic, a její flotila čítala přes 8 000 elektrických vozidel. Vše vypadalo jako ze světa budoucnosti.

A pak přišla studená sprcha
V dubnu 2025 však přišla nečekaná zpráva: BluSmart dočasně zastavuje provoz. A žádné oficiální vysvětlení.
Brzy ale začalo vyplouvat na povrch, co se děje. Indický regulátor SEBI začal vyšetřovat Anmola Jaggiho, spoluzakladatele BluSmart a zároveň ředitele společnosti Gensol Engineering, která BluSmart technicky zajišťovala. Podezření? Finanční nesrovnalosti a odklon peněz.
Podle SEBI měly být prostředky určené na rozvoj elektromobilové flotily použity na… řekněme, osobnější účely. Mluvilo se o nákupu luxusního bytu za 5 milionů dolarů, golfového vybavení nebo jiných drobností, které s firemní vizí čisté mobility moc společného nemají.
Řidiči bez práce, zákazníci bez jízd
Jakmile se informace dostaly na veřejnost, začaly problémy narůstat. Uživatelé se nemohli přes aplikaci objednat, řidiči nedostávali jasné instrukce a tisíce lidí najednou nevěděly, co bude dál.
Mnozí zákazníci navíc měli peníze předem nahrané v tzv. BluSmart peněženkách, které teď leží zmrazené. Firma slíbila, že peníze vrátí do 90 dnů, pokud se provoz neobnoví. Ale důvěra dostala pořádnou ránu.
Uber na obzoru a konkurence v pohotovosti
Vypadá to, že BluSmart se pokouší zachránit, co se dá. Flotila vozidel se možná přesune na platformu Uberu, kde by BluSmart fungoval jako flotilový partner. Zní to jako logický krok, ale pro značku, která stavěla na nezávislosti a zelené image, to není úplně šťastný konec.
Mezitím se do celé situace vložila konkurence. Například Evera Cabs, další hráč v oblasti elektrických taxíků, který začal přebírat část vozového parku BluSmart i jeho řidiče. Přesně podle hesla kdo chvíli stál, už stojí opodál.
Co to znamená pro trh sdílené mobility v Indii?
Indický trh s mobilitou je obrovský a hladový po inovacích. BluSmart měl být ukázkovým příkladem, že elektromobilita může fungovat i ve velkém měřítku. Jeho pád tak vyvolává řadu otázek, nejen mezi zákazníky, ale hlavně mezi investory a regulačními úřady.
Do popředí se dostává téma finanční transparentnosti. Mnozí se ptají, jak je možné, že se takové věci děly pod nosem investorů, a proč se na problémy nepřišlo dřív. Regulátoři pravděpodobně zpřísní dohled nad podobnými startupy a budou víc tlačit na kontrolu hospodaření a správu fondů.

A co dál?
BluSmart ještě úplně neskončil, ale jeho pověst je výrazně otřesená. Pokud se mu podaří znovu odrazit ode dna, ať už s Uberem, nebo sám, bude to chtít hodně práce. A hlavně znovu získat důvěru veřejnosti.
Na druhou stranu, celé fiasko ukazuje, jak moc je ekologická doprava citlivá na důvěryhodnost. Nestačí mít moderní auta a čistou energii, pokud chybí čisté úmysly, jednou to prostě vykolejí. A to i v zemi, kde se jinak rozjíždí všechno rychlostí blesku.
Zdroj: Reuters, The Times Of India, India Today