Blíží se konec elektrických motorů? Deutz představil vodíkový pohon

Přidat na Seznam.cz

O spalovacím motoru ještě nepadlo poslední slovo. Ačkoli se zdá, že elektrická revoluce je nezastavitelná, neznamená to, že písty a ojnice budou po své více než stoleté zářivé kariéře brzy minulostí. Německý výrobce motorů Deutz jim může dát druhý život, píše portál h2-view.com.

Ačkoli palivo na bázi vody má z ekologického hlediska řadu nevýhod, největší výhodou vodíku je možnost skladovat energii ve velkém měřítku. Samotné skladování není snadné, ale na rozdíl od baterií může doplnění paliva při správné infrastruktuře trvat jen několik minut. To znamená, že výrobci zde nemusí používat velké a těžké baterie a prostoje vozidel jsou minimální. Není tedy překvapením, že se výrobci užitkových vozidel obracejí k vodíku, protože pro dosažení zisku potřebují být na silnicích co nejdéle.

Deutz je společnost s dlouhou tradicí (její kořeny sahají až do roku 1864) ve výrobě motorů pro užitková vozidla. Výrobce právě oznámil, že již má ve výrobě prototyp pohonné jednotky na vodíkový pohon! Výzkumné práce na této technologii již dříve ohlásili i další giganti v oblasti těžké nákladní dopravy DAF a MAN. Prototyp TCG 7.8 H2 je řadový šestiválcový motor o objemu 7,8 litru. Výrobce uvádí, že motor dosahuje výkonu 200 kW nebo 272 k.

Společnost se nechlubí technickými detaily, fotografie ale naznačují, že máme co do činění s klasickou zážehovou konstrukcí. Zpočátku však jednotka do nákladních vozidel nepůjde. V první fázi, a to na začátku příštího roku, výrobce předpokládá, že se bude používat pro stacionární účely, např. v generátorech. V pozdější fázi se však očekává, že jednotka bude testována v různých podmínkách zatížení, např. jako pohonná jednotka pro motorové čluny, jako generátor v posunovacích lokomotivách a nakonec i v nákladních automobilech.

Ačkoli se myšlenka spalování vodíku, který je ostatně známý svou hořlavostí, zdá být přirozená, z technického hlediska je vytvoření takové jednotky velmi obtížné. Pro inženýry to představuje obrovskou výzvu. Vodík působí destruktivně na všechny kovy (tzv. vodíková koroze), takže životnost klasické pohonné jednotky vyrobené z oceli a hliníkových slitin spalující vodík je dramaticky nízká. Spalovací komory, stejně jako všechny ostatní prvky (např. hlavy válců), které jsou v přímém kontaktu s vodíkem, musí být odolné nejen vůči vysokým tlakům a teplotám, ale také vůči destruktivnímu působení samotného vodíku.

Zdroj: h2-view.com, Deutz