Bezpečnostní prvky pro motorkáře: Život zachraňuje helma i airbagová vesta
Teplé počasí vrátilo na české silnice motorkáře. Jde o přirozený jev, který ale nese rizika, protože ostatní účastníci silničního provozu na ně často ještě nejsou zvyklí. Podle statistik došlo v roce 2024 v období od dubna do září k více než 3 996 nehodám s účastí motocyklistů, při kterých jich 80 zemřelo. Motocyklisté však můžou a měli by zvyšovat svou bezpečnost na silnici. Pomůžou jim k tomu některé bezpečnostní prvky.
Zákon vyžaduje ochranu hlavy
Motorkáři by měli před první jízdou po zimě důkladně zkontrolovat svůj stroj, zejména stav pneumatik, brzdového systému, osvětlení a elektroniky. Nezapomeňte ani na správně seřízená zrcátka a doplnění provozních kapalin.
Motocyklisté by ve svém zájmu měli mít některé vybavení, i když zákon specificky vyžaduje pouze ochranu hlavy. Paragraf 6 zákona o provozu na pozemních komunikacích upravuje povinnost řidiče „mít za jízdy na motocyklu nebo na mopedu na hlavě nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přílbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu…“.
Bezpečnost hlavy by proto měla dostat maximální pozornost, nejlépe v podobě přilby s evropskou homologací. Právě homologace ECE zajišťuje dobré výsledky při bezpečnostních testech a takzvaných crash testech.
Na trhu můžete aktuálně narazit na přilby s homologací ECE-2205 a ECE-2206. Kód za zkratkou ECE značí, kdy byla homologační norma aktualizována. Homologace ECE-2205 má pět pevně daných nárazových bodů, kdežto novější ECE-2206 jich má už dvanáct.
Novější helmy tak splňují přísnější testy, což ale výrobce vedlo často k zesílení skořepiny helmy a nárůstu hmotnosti o cca 50–100 gramů. Tyto úpravy zajišťují vyšší pasivní bezpečnost při dopravní nehodě. Aktualizace normy neznamenala ztrátu platnosti té původní, pouze se ukončila její výroba. Helmy původní homologace 2205 jsou tak stále na trhu a můžete si je s klidným svědomím koupit.

Pro bezpečnou jízdu na motorce jsou potřeba i další prvky
Ostatní deformační zónou je pro motocyklistu jeho oblečení a další chrániče. Motocykl má specifické vlastnosti, odlišné od ostatních vozidel. Jeho uživatele nelze ochránit jako ve vnitřním prostoru automobilu. Proto další předměty jako ochranné přilby a oděvy poskytují alespoň částečnou pasivní ochranu jezdci.
Důležitým prvkem je oblečení. Vybrat si můžete kožené nebo textilní. Kožené je pevnější a bezpečnější, ale zpočátku méně komfortní. Textilní je pohodlnější, dovede být i voděodolné, ale nedokáže ochránit jako kvalitní kůže. Všechny chrániče, vložky a protektory mají mít svou bezpečnostní atestaci. Na exponovaných místech musí pevně držet, jinak při nehodě neochrání.
Při jízdě se také hodí mít na sobě víc svršků. Spadnout z motorky jen v tričku a kraťasech znamená hodně bolesti. Je vhodné vybírat takové oblečení, které obsahuje reflexní prvky. Většina renomovaných výrobců s tím už počítá a reflexní prvky jsou u takových výrobků integrované.
Neignorujte také výběr správných rukavic, protože i jejich absence může pěkně zabolet. Existuje obrovský výběr, včetně řady různých protektorů na nich. V ideálním případě jsou nepromokavé, nicméně jde o kompromis. Rukavice by také měly větrat, aby se ruce nepotily a neklouzaly, a sedět perfektně na všech prstech.
Boty musejí být pevné, přinejmenším nad kotníky. Dbejte také na správnou velikost. Nohou ovládáte množství jemných funkcí motorky, neměla by tedy v botě „plavat“. Řidič by měl mít cit v nártu i chodidle. Kvalitní voděodolné membrány udrží nohy v suchu i při celodenním dešti. Pokud jezdíte jen v létě, zkuste boty s perforací, která skvěle větrá.
Motorkáři můžou zvýšit svou bezpečnost také pomocí airbagové vesty. Na výběr mají z mechanické a elektronické varianty. Mechanické vesty se aktivují pomocí lanka připojeného k motocyklu. Při pádu se lanko vytrhne a spustí airbag. Elektronické vesty používají senzory a gyroskopy k detekci pádu a aktivují airbag automaticky.
Zdroje: besip.gov.cz, www.zakonyprolidi.cz, besip.gov.cz