Běžné pneumatiky pomalu končí kvůli životnímu prostředí. Testují se nové z pampelišek nebo břízy

Přidat na Seznam.cz

Ještě před několika lety se svět pneumatik pohyboval po spořádaných, dobře vyšlapaných cestičkách. Pro výrobce bylo v první řadě důležité, aby pneumatika měla co největší přilnavost a stabilní jízdní vlastnosti. Použití materiálů, jako je přírodní kaučuk nebo ocel, umožňovalo těchto vlastností efektivně dosáhnout.

Otázka udržitelnosti však hraje stále důležitější roli nejen u výrobců automobilů, ale i u výrobců pneumatik. Nejen samotná výroba by se měla stát CO2 neutrální, ale i konečný produkt – a to s využitím ekologických a recyklovatelných komponentů. Výrobci jako Michelin a Continental usilují o dosažení pozitivní uhlíkové stopy do roku 2050.

Ochrana životního prostředí nesmí být na úkor bezpečnosti

Umění používat udržitelné materiály – zejména u komponentů důležitých z hlediska bezpečnosti, jako je pneumatika – spočívá v zachování klíčových vlastností, jako je přilnavost a valivý odpor. Materiál musí zůstat pružný a pevný, aby se při brzdění nebo prudkém zrychlení nerozpadl. Ekologické pneumatiky musí také splňovat to, co slibovaly jejich méně udržitelné předchůdkyně, a to jak na suché a mokré vozovce, tak v zimě na sněhu a ledu. Stručně řečeno, ochrana životního prostředí nesmí být na úkor bezpečnosti, jak uvádí server Blick.

Tento proces směrem k udržitelným pneumatikám samozřejmě nebude dokončen ze dne na den. Transformace bude probíhat krok za krokem. V současné době se například pneumatiky Continental skládají až z 20 % z obnovitelných nebo recyklovatelných materiálů.

Problémem je kaučuk

Mají-li se pneumatiky stát udržitelnějšími, musí výrobci začít zejména u jednoho produktu – přírodní kaučuk. Ten se často pěstuje v monokulturách v jižních zemích za použití pesticidů. Vzhledem k tomu, že automobilová pneumatika se skládá až ze 40 % z kaučuku, musí se ho dovážet obrovské množství. Dobrou zprávou je, že výrobci pneumatik usilovně pracují na nalezení udržitelných alternativ.

Jedním z příkladů je finská společnost Nokian Tyres, která v současné době zkoumá syntetický kaučuk vyrobený ze zbytků březové kůry. Březová kůra je odpadním produktem průmyslu papíru a překližek. Podle výrobce Reselo produkuje jen lesnický průmysl ve Finsku a Švédsku dostatek suroviny na výrobu 200 000 tun březové pryže. Další variantou je kaučuk z pampelišek.

Tyto alternativy však mohou nahradit předchozí materiály pouze tehdy, pokud mají stejné nebo alespoň podobné vlastnosti.

Při výrobě pneumatik budoucnosti se bude používat také recyklovaná pryž a recyklované PET lahve ve formě tzv. polyesterové příze HMLS. Tento materiál podporuje bezpečnost při vysokých rychlostech jízdy a zachovává si svůj tvar i při zátěži a vysokých teplotách. Již nyní se získávají materiály z podrážek bot a umělých trávníků, které se používají v protektorovaných pneumatikách. A ocel lze již dnes vyrábět pomocí vodíku z obnovitelných zdrojů energie namísto klasického uhlí náročného na emise CO2.

Strategie udržitelnosti výroby pneumatik zahrnuje také transparentnost a sledovatelnost použitých materiálů. Všechny nápady a koncepty totiž zanikají, pokud se při přepravě do vzduchu v hojné míře vypouští CO2.

Zdroj: blick.ch