Baterie s dojezdem 1200 km. Realita do deseti let?

Přidat na Seznam.cz

Nový výzkum společnosti IdTechEx uvádí, že v příštích několika letech dojde k významnému pokroku v oblasti baterií pro elektromobily.

Když si přečtete nedávné zprávy o těchto technologiích, zní to jako samozřejmost, ale tak samozřejmé to není. Již delší dobu zůstává tzv. maximální dojezd hluboko pod psychologickou hranicí 1200 km, tedy 760 mil v amerických podmínkách. Důvodem jsou především náklady, hmotnost a způsob montáže samotných baterií.

Podle nejnovějších prognóz budou existovat čtyři hlavní oblasti, na které se soustředí úsilí při výrobě baterií s vysokým dojezdem. Zdokonalování současných technologií podle Teslovy školy povede k další optimalizaci tak, aby se téměř žádná uložená energie neztrácela. Snižování hmotnosti zůstává prioritou všech výrobců a bude předmětem značného pokroku. Poslední dvě oblasti vývoje jsou využití solární energie pro dobíjení na cestách a zdokonalení technologií skladování baterií, počínaje chlazením baterií.

Cíl 1200 km autonomního dojezdu není výzvou pro Guinnessův rekord, ale slouží k odstranění obav z dojezdu, které brzdí nákup mnoha elektromobilů. Jejich skutečný dojezd, zejména u menších a levnějších modelů, je často mnohem nižší než deklarovaný a je stále příliš ovlivněn jízdními podmínkami. Například používání mnoha doplňků automobilu může mít zásadní vliv na výdrž baterie.

Je zřejmé, že lepší dojezd by odstranila velkou část problému, protože s celkovou dojezdovou vzdáleností 1200 km by se uživatel již nemusel starat o nejbližší dobíjecí místo. Cíl do roku 2031 je však ještě daleko a cesta k němu je poměrně klikatá.

Ještě je třeba vyřešit otázky, jako je spolehlivost za všech jízdních podmínek, riziko požáru, likvidace a recyklace. Naštěstí sektor elektromobilů neustále roste a zvyšující se rozpočty na tyto technologie přinesou v této oblasti výrazné zlepšení. Do roku 2031? Možná…