Baterie na kolech. Obousměrné nabíjení způsobí revoluci v ekosystému elektromobility

Přidat na Seznam.cz

Navzdory rostoucímu zájmu o elektromobily stále odrazuje kupující jejich vysoká cena. Díky nové technologii nabíjení by však tato nízkoemisní vozidla mohla být ekonomicky mnohem atraktivnější. Obousměrné nabíjení, tj. nabíjení z vozidla do sítě (V2G) nebo z vozidla do domu (V2H), umožňuje majitelům elektromobilů používat svůj vůz k napájení domácnosti, napsal server Yahoo.

Tato technologie v podstatě umožňuje tok elektřiny oběma směry, což znamená, že automobil může dodávat energii zpět do sítě nebo napájet domácnost pomocí energie ze své baterie. Váš vůz tak může sloužit jako domácí baterie i jako dopravní prostředek. Pokud nabíjíte svůj vůz z bezplatného nebo levného zdroje (solární zařízení na střeše, bezplatná nabíječka v místním nákupním centru nebo v práci), můžete baterii svého vozu levně použít k napájení své domácnosti. To je jeden z důvodů, proč mají elektromobily velkou šanci zcela vytlačit stacionární domácí baterie.

Většina aut stojí většinu času nevyužitá v garáži, na ulici nebo v práci. Lidé totiž většinou ujedou denně jen asi 35 kilometrů, takže v elektromobilu s dojezdem 300 kilometrů zbývá spousta energie, kterou lze využít jako domácí baterii. A dokud není vaše auto doma, můžete stále odebírat elektřinu ze sítě. Ne všechna elektrická vozidla jsou však v současné době schopna obousměrného nabíjení. Tuto možnost má pouze několik modelů, například Nissan Leaf a Mitsubishi Plug-in Hybrid. To se však změní, až tato technologie dospěje a na trh vstoupí novější modely elektromobilů.

Další překážkou je vysoká cena technologie obousměrného nabíjení. Kromě toho musíme také zvážit, jak obousměrné nabíjení ovlivní životnost baterie. Podle Tima Washingtona, generálního ředitele společnosti Jet Charge, mají dnes baterie elektromobilů tak dlouhou životnost, že by tento dopad byl „zanedbatelný.“ Dalším způsobem, jak budete moci v budoucnu vydělávat na svém autě, bude prodej elektřiny zpět do sítě.

Doktor Bjorn Sturmberg, vedoucí výzkumu v rámci projektu Battery Storage and Grid Integration Programme na Australské národní univerzitě, uvedl, že majitelé elektromobilů mohou být v budoucnu odměňováni za to, že pomáhají síti v době špičkové poptávky. V podstatě jde o to, že když je vysoká poptávka po energii například v horkém dni, kdy si všichni pouštějí klimatizaci.

Zdroj: yahoo.com