Baterie jsou stále levnější. Proč tedy nejsou levnější i elektromobily?

Přidat na Seznam.cz

Větrné, solární a další ekologické technologie nás v posledních dvou desetiletích naučily, že čistá energie je s rostoucím výkonem zpravidla levnější. Od roku 2010 klesly náklady na solární energii o 82 % a na větrnou energii na moři o 39 %. Cena lithium-iontových baterií také prudce klesla, píše server Grist.

Zatímco v roce 2011 stála kilowatthodina 20 800 Kč, loni to bylo jen 2 094 Kč. Dlouho se očekávalo, že stejnou cestou se vydají i elektromobily. Ale i když se baterie zlevnily, nemělo to odpovídající vliv na ceny elektromobilů.

Podle údajů společnosti Cox Automotive činila průměrná cena elektromobilu v USA v roce 2015 35 880 USD, v přepočtu cca 720 000 Kč, což není o mnoho více než průměr v odvětví. V prosinci loňského roku však průměrná cena elektromobilu vzrostla na 63 821 USD, v přepočtu cca 1,4 milionů Kč, což představuje nárůst o téměř 80 %.

Pokud budou ceny baterií dále klesat, budou elektromobily nakonec stát ještě méně než tradiční automobily. Analytici již dlouho odhadují, že cenové parity bude dosaženo, pokud budou baterie stát méně než 100 dolarů za kilowatthodinu, v přepočtu cca 2 200 Kč. Ačkoli se ceny baterií k této úrovni přibližují, zdá se, že cenová parita je stále vzdálenější. Poptávka po elektromobilech neustále roste, ale rychlý nárůst cen benzínu v posledních měsících a uvedení nových modelů způsobily prudký nárůst zájmu o elektromobily. Během dvou týdnů po ruské invazi na Ukrajinu se v březnu téměř zdvojnásobilo vyhledávání nových a ojetých elektromobilů na internetu.

V některých ohledech jsou již nyní elektromobily levnější než vozy s benzinovým motorem. Například analýza Consumer Reports ukázala, že mnoho elektrických vozidel je po dobu životnosti levnějších než auta na benzin. Elektromobily lze „natankovat“ za podstatně nižší cenu než benzinové vozy a díky menšímu počtu pohyblivých částí je jejich údržba levnější. Ceny elektromobilů jsou však stále vyšší než u jejich benzinových protějšků. Například cena malého elektrického SUV Hyundai Kona EV z roku 2022 začíná na cca 700 000 Kč.

Podle databáze značek, modelů a výbav všech vozidel činila průměrná cena elektromobilu v roce 2014 přibližně 1 milion Kč. Dnes stojí model elektromobilu v průměru 1,5 milionů Kč.

Existují však i levnější elektromobily.

V Číně stojí elektromobil v průměru 528 000 Kč, v Evropě cca 1 milion Kč. Zdá se však, že výrobci automobilů zaujímají jiný přístup. Nejprve uvedou na trh svůj velký, špičkový a superdrahý model, který má přivést zákazníky ke značce. Pak mohou začít investovat peníze do výzkumu a vývoje modelů nižší třídy.

Někteří odborníci však tvrdí, že automobilky pouze reagují na situaci na trhu. Spotřebitelé nyní touží po crossoverech, a protože jsou crossovery často dražší než kompaktní vozy nebo sedany, mohou automobilky uvést na trh elektromobily, jako je například Model Y společnosti Tesla za cca 1,4 milionů Kč, a získat z nich vyšší ziskovou marži. Kromě toho výrobci automobilů dávají do svých elektromobilů větší a lepší baterie, které umožňují delší dojezd, což také přispívá k vyšším cenám.

Zda se elektromobily blíží cenové paritě, závisí také na tom, co tento pojem znamená. Podle údajů společnosti Cox Automotive se elektromobily v oblasti luxusních vozů blíží cenové paritě. Soustředění se na drahé modely v současné době nemusí být na škodu zavádění elektromobilů. Nabídka elektromobilů je tak nízká a poptávka tak vysoká, že někteří majitelé prodávají své ojeté vozy za vyšší než původní pořizovací cenu. A vzhledem k vysokým cenám benzinu se poptávka po elektromobilech může ještě zvýšit a převážit vyšší pořizovací cenu.

Zdroj: grist.org