Baterie – jsou skutečně slabým místem elektromobilů?

Přidat na Seznam.cz

Jeden z uživatelů Volkswagenu ID.3 si po roce používání vozu amatérsky ověřil využitelnou kapacitu baterií svého vozu. Výsledek 7,5 % ztráty jmenovité kapacity se ukázal být ještě o něco optimističtější než profesionální test provedený výrobcem. Měli bychom se však elektromobilů obávat?

Majitel kanálu BatteryLife na YouTube se po roce používání vozu Volkswagen ID.3 rozhodl zkontrolovat, jak moc se za tu dobu opotřebovaly baterie jeho vozu. Amatérsky provedený test ukázal, že v období od září 2020 do září 2021 se po ujetí 22 500 km snížila využitelná kapacita baterií z 58,8 kWh na 54,4 kWh, což znamená ztrátu 7,5 %. Podobný výsledek poskytla i aplikace dostupná pro zařízení s operačním systémem Android, která ukázala, že kapacita baterií je 54,15 kWh.

Vzhledem k tomu, že si někteří uživatelé internetu stěžovali, že je obtížné získat v amatérském testu výsledky, které by se alespoň blížily těm skutečným, požádal testující výrobce automobilů. Volkswagen se původně domníval, že odhadovaná ztráta kapacity 7,5 % je příliš vysoká, a souhlasil s provedením testu. K tomu došlo v době, kdy byl ID.3 již 14 měsíců v provozu. Po prozkoumání baterií se překvapivě ukázalo, že baterie dokážou uchovat 92 % energie, kterou akumulovaly jako nové, což znamená ztrátu kapacity 8 %.

Jak uvádí autor videa, za normální se považuje pokles 3-5 % v prvních měsících. Navíc dodává, že prvních šest měsíců používal svůj vůz ID.3 rozdílně od doporučení výrobce, včetně častého nabíjení baterie na 100 %. To potvrzuje i odpověď, kterou mu Volkswagen zaslal: „Pro zachování nejlepší využitelné kapacity vysokonapěťové baterie se doporučuje nastavit cílovou úroveň nabití baterie při každodenním používání na 80 %. (například před dlouhou cestou ji lze ale změnit na 100 %).“

Německý výrobce navíc garantuje, že po osmi letech provozu nebo ujetí 160 000 km si baterie zachová minimálně 70 % své původní kapacity.

Zdroj: BatteryLife / Youtube