Avia, kterou téměř nikdo nezná. Avia A11 Trend usilovala o kariéru v armádě, ta ji ale odmítla
Avia A11 Trend je vůz, o kterém mnoho lidí dosud ani neslyšelo. A už vůbec ne v kontextu automobilky, která byla známá především výrobou lehkých nákladních vozů nebo letecké techniky. V polovině 90. let se však Avia skutečně snažila proniknout do armády. Ta ji však odmítla a nakonec si jako náhradu za staré UAZy vybrala Land Rover Defender. Neznámý terénní vůz Avia slaví 30 let.
První polovina devadesátých let nebyla z obchodního hlediska jednoduchá. Jistota stabilního exportu na Východ byla dávno pryč a volný trh náhle odhalil slabiny zastaralého výrobního programu mnoha podniků. Výrobci automobilů nebyli výjimkou, a tak Avia věděla, že pouze modernizace jejích modelů A31/21 pravděpodobně nebude stačit.
Vedení společnosti Avia zkrátka hledalo náhradní výrobní program, který by zaručil přežití alespoň pro další období. Rozdělení Československa přišlo vhod i proto, že jednotlivé armády rozdělených zemí pociťovaly stejně intenzivní potřebu modernizace. Avia proto vycítila příležitost a rychle začala připravovat náhradu za vojenský UAZ 469.
Nespěcháme, ale recept máme
Vývoj plnohodnotného armádního speciálu trvá několik let a stojí obrovské peníze. Avia si byla této skutečnosti vědoma, a proto se vrátila ke stejnému receptu, který použila pro nákladní Avii A15/30, a vydala se cestou licenční výroby. Tentokrát si jako prototyp vybrali francouzský terénní Auverland A3. Jeho konstrukce byla u nás převzata téměř beze změny, takže jedinou novinkou bylo prakticky jen označení Avia A11 Trend.
Poháněl ji atmosférický vznětový čtyřválec 1,9 D (Peugeot XUD) o výkonu 47 kW (64 koní) a točivém momentu 113 Nm, a i když to nebyly nijak oslnivé hodnoty, díky pětistupňové převodovce s redukcí měla terénní Avia dostatek výkonu i mimo asfalt. Na zpevněném povrchu dosahovala maximální rychlosti 115 km/h a 80litrová nádrž na naftu s udávanou spotřebou 9 l/100 km jí také zajišťovala dostatečný dojezd (armádní požadavek). Později se pod kapotou Avie A11 objevila také přeplňovaná verze 1,9 TD (66 kW/90 koní), s níž se český terénní vůz mohl rozjet až na 135 km/h. Vůz byl vybaven motorem o objemu 1,9 l, který byl určen pro pohon všech kol. Veřejnost se s novinkou poprvé setkala v roce 1993 na brněnském autosalonu.
Jak už to ale v životě bývá, Avia nakonec v armádním tendru neuspěla a její A11 Trend vyšel z bojů jako poražený. Soupeřila totiž s takovou ikonou, jako je Land Rover Defender, který nakonec uspěl nejlépe a stal se oficiální náhradou za zastaralý UAZ 469. Ani to však Aavii nezlomilo a začala připravovat několik verzí A11 pro použití v civilním sektoru (pro lesníky, záchranáře, zdravotníky atd.). Konstruktéři postavili A11 se dvěma rozvory (2250 a 2650 mm) a třemi délkami karoserie (3650, 3850 a 4350 mm).
V závislosti na verzi pak Avia A11 Trend přepravovala dva až osm cestujících. Na svou dobu a segment byla slušná i nabídka příplatkové výbavy, která zahrnovala ochranné rámy, plastové lemy blatníků a prahů, navijáky, ochranu podvozku, a dokonce i přídavný chladič oleje pro vozy s vyšším terénním zatížením.
Avia udržela model A11 Trend na výrobní lince až do roku 1996 a podařilo se jí vyrobit celkem 250 kusů. Vedení společnosti se rozhodlo model A11 dále nemodernizovat a raději jeho výrobu včas ukončilo. Jihokorejská společnost Daewoo, která následně vstoupila do společnosti Avia kapitálovou injekcí, již stála před branami společnosti Avia a neměla zájem o rozvoj licenční výroby zastaralého francouzského vozu.
Zdroj: redakce – autorský text, Avia Club