Od 1. ledna 2026 se na českých silnicích platí revoluční změna. Týká se pouze nejbohatších řidičů
Od nového roku se české silnice změní. Ne kvůli nové značce nebo pokutám, ale kvůli zákonu, který do praxe konečně pustí autonomní řízení.
Od 1. ledna 2026 si tak budou moci řidiči určitých vozů „odpočinout“ za volantem – ale pozor, zatím jen ti, kdo mají auta s cenovkou vysoko přes dva miliony korun.
Auto, které řídí samo
Zákon, který prezident už podepsal, oficiálně umožňuje provoz vozidel s autonomním řízením úrovně 3. V praxi to znamená, že auto dokáže jet samo – zrychluje, brzdí, drží pruh a reaguje na okolní provoz. Řidič ale musí být stále připravený převzít kontrolu, pokud systém vyzve. Jde tedy o částečně automatizované řízení, které přináší větší pohodlí i bezpečnost, ale zároveň vyžaduje zodpovědnost.
„Novela reaguje na technologický pokrok a harmonizuje české zákony s evropskými,“ uvádí portál Dostupný advokát. V praxi to znamená, že si poprvé v historii budete moci legálně pustit ruce z volantu, třeba při jízdě po dálnici. Auto za vás zvládne všechno – dokud se něco nečekaného nestane.
Zatím ale půjde o výsadu těch nejbohatších. Technologie úrovně 3 je dostupná jen u několika vybraných modelů – například Mercedes-Benz třídy S, EQS nebo BMW řady 7. Tato auta dokážou při rychlosti do 60 km/h samostatně řídit v kolonách, což se hodí především ve městech a na dálnicích.
„Auto sleduje okolí pomocí desítek senzorů a kamer, vyhodnocuje dopravní situaci a reaguje v reálném čase. Řidič může mezitím kontrolovat e-maily nebo sledovat navigaci,“ píše TipCars. Jenže cena těchto vozidel startuje kolem tří milionů korun, takže běžný Čech si zatím bude muset na podobný komfort počkat.
Kdo ponese odpovědnost?
Velkou otázkou zůstává právní odpovědnost. Když se stane nehoda, kdo za ni může – řidič, nebo výrobce auta? Podle novely nese odpovědnost stále řidič, který musí být schopen kdykoli řízení převzít. Výrobce odpovídá pouze za technickou závadu systému. „To je klíčový rozdíl oproti plně autonomním autům, která jsou zatím jen ve fázi testování. V úrovni 3 je člověk stále považován za aktivního účastníka provozu,“ vysvětluje ČT24.
I když se to zdá jako krok do budoucnosti, masové rozšíření autonomního řízení zatím nehrozí. Kromě vysoké ceny vozidel brání rozvoji i infrastruktura – české silnice, dopravní značení i právní rámec ještě nejsou plně připravené.

Podle odborníků ale právě tato novela otevře dveře budoucím inovacím. „Je to důležitý milník. Dává možnost testovat a vyvíjet nové technologie v reálném provozu,“ říká dopravní expert Jan Rýdl.
Budoucnost za volantem
Pokud vše půjde podle plánu, v příštích letech se dočkáme i vyšších úrovní autonomního řízení – tedy aut, která zvládnou jet zcela sama bez zásahu člověka. Zatím to ale vypadá, že revoluce začíná na dálnicích a v garážích těch, kteří si mohou dovolit luxusní vůz za miliony.
A ostatní? Ti si zatím mohou jen představovat, jaké to bude, když se v pátek odpoledne zapnete pás, položíte ruce do klína a necháte auto, aby vás samo odvezlo domů.
Zdroj: dostupnyadvokat.cz, ct24.ceskatelevize.cz