Automobily již brzy nebudou používat tradiční brzdy. Jak budou brzdit?

Přidat na Seznam.cz

Automobilky již představily vozidla bez volantu a pedálů ve snaze vyrábět vozy s většími autonomními schopnostmi. Nyní však francouzská společnost DS Automobiles, luxusní odnož Citroënu, předvedla prototyp vozu DS E-TENSE, který využívá pouze elektrické rekuperační brzdy, píše server TNW.

Při klasickém brzdění sešlápnutím brzdového pedálu dochází ke tření kotoučů a brzdových destiček o kolo. U elektromobilů můžete snížit rychlost tak, že sundáte nohu z plynového pedálu, a vozidlo tak zastaví, aniž byste se dotkli brzdového pedálu.

Během této akce se zastaví tok elektřiny z baterie do motoru. Rotor se však stále otáčí spolu s koly. Motor tak může fungovat jako generátor a vyrábět elektřinu pro dobíjení baterie vozidla. V současné době jsou všechny brzdové systémy hybridních a elektrických vozidel vybaveny záložními třecími kotoučovými brzdami. Ty jsou připraveny k činnosti, když rekuperační brzdy neposkytují dostatečný výkon k zastavení vozidla, například při nouzovém zastavení. DS E-TENSE PERFORMANCE je však navržen bez kotoučových brzd. Místo toho využívá dva vestavěné elektromotory, které vozidlo zcela zpomalí rekuperačním brzděním o výkonu až 600 kW.

Automobilka totiž zkoumá, zda by „samotné rekuperační brzdění mohlo být nakonec jedinou metodou zpomalování vozidel, která by pomohla lépe dobíjet baterii a zbavit vůz klasických brzdových kotoučů a destiček.“ Jaké jsou výhody vozu vybaveného pouze rekuperačním brzděním? Rekuperační brzdění, a to i ve své kombinované podobě, zvyšuje účinnost vozidla tím, že při každém brzdění vytváří energii. Automobil bez zadních třecích brzd by byl velkým přínosem pro ekologické snahy o snížení znečištění ovzduší.

Ačkoli si většina lidí při pomyšlení na emise z výfuků vybaví znečištění z automobilů, podle vědců pochází až 55 % znečištění ze silničního provozu z jiných zdrojů než z výfuků. Z toho asi 20 % pochází z brzdového prachu. Brzdový prach se skládá z částic železa. Vzniká třením železného brzdového rotoru o brzdové destičky při zpomalování vozidla. Tento brzdný prach se pak uvolňuje do ovzduší a významně ovlivňuje zdraví dýchacích cest lidí žijících v oblastech s hustým provozem.

Zdroj: thenextweb.com