Automechanici ztrácí důvěru. Jak poznat dobrého servisáka?
Najít dobrého mechanika není snadné. Velmi často tomu předchází několik neúspěšných oprav, které nejenže vyvolaly další náklady, ale také vedly k dalšímu poškození vozu. Jak se těmto nepříjemným zážitkům vyhnout?
Stojí za to poptat se na reference
Je velmi pravděpodobné, že některý z našich blízkých sousedů se vzhledem k výhodné poloze rozhodl využít služeb mechanika z okolí. Proto stojí za to poznat jeho názor na opravu a v případě negativního názoru se nerozhodujte toto místo navštívit. Je velmi pravděpodobné, že ani vy nebudete se službami spokojeni.
Pro ověření služeb poskytovaných dílnou se vyplatí využít také internet. Najdete zde mnoho názorů – spokojených i velmi zklamaných řidičů po opravě jejich vozu. Na internetu můžete najít nejen nejbližší autoservis, ale také se seznámit s referencemi. Budete pak vědět, zda servis stojí za pozornost, nebo je lepší se mu vyhnout. Všechny tyto informace lze nalézt například na Google Mapách.
Jak poznat dobrého mechanika?
Doporučení od blízkých nebo pozitivní recenze na internetu nejsou jedinými známkami toho, že má automechanik dobrou pověst. Důkazem toho, že autoservis poskytuje profesionální služby, může být i velký počet aut na parkovišti před servisem. To znamená, že automechanik má mnoho zákazníků, kteří jsou schopni čekat na dobře provedenou opravu i několik dní
Spolehlivost mechanika se však neodráží pouze v počtu zákazníků. Lze to vidět i na prvním kontaktu a přístupu k opravě. O tom, zda je servis, do kterého se rozhodneme vrátit své auto, profesionální, rozhodnou první minuty rozhovoru s mechanikem. Podle toho poznáte, zda má specialista k vašemu vozu komplexní přístup, nebo se zaměřuje pouze na rychlý zisk.
Proto je úvodní pohovor důležitý. Dobrý mechanik by se měl ptát nejen na důvod naší návštěvy, ale také se seznámit s vozem a způsobem jeho provozování. Pokud navštívíte autoservis poprvé, měl by se mechanik, kterému záleží na efektivní opravě, zaměřit nejen na závadu, ale také se zeptat na historii vozidla, předchozí opravy, případné nehody, četnost a styl jízdy. To jsou informace, které mu umožní komplexní prohlídku vozu. Mohou také pomoci rychleji diagnostikovat problém nebo mu v budoucnu předejít.
Skuteční odborníci vám přesně vysvětlí, co je třeba opravit, co to obnáší a kolik to bude stát. Motoristé se často obávají odborných otázek. Mnoho majitelů aut nemá o mechanice ani ponětí, takže jakákoli diskuse s odborníkem v této oblasti je pro ně stresující a raději se jí vyhýbají. To je však zásadní chyba. Dobrý mechanik by měl být schopen a ochoten vysvětlit závadu i laikovi. Pokud trpělivě zodpoví všechny otázky, pečlivě vysvětlí problém a kroky k jeho odstranění, je to známka toho, že máme co do činění s profesionálem.
Kontrolujte si faktury a účtenky
Proto je tok informací mezi majitelem vozu a mechanikem velmi důležitý. Dává řidiči skutečné možnosti ověřit si, co se s vozem skutečně děje. Pokud mechanik oznámí, že je třeba vyměnit nějaký díl, a uvede cenu za tuto službu, řidič si může snadno ověřit, zda se mu to opravdu vyplatí. Stačí, když řidič vyhledá na internetu součástku, kterou je třeba vyměnit, a zjistí, kolik stojí její nákup. Pokud se jeho cena pohybuje kolem 200 Kč, lze očekávat, že sazba 2 000 Kč, kterou navrhuje mechanik, je pokusem využít vaší neznalosti.
Dobrým způsobem, jak si ověřit spolehlivost mechanika, jsou také nejrůznější účtenky, faktury, záruky nebo přejímací protokoly. Skutečný odborník po vás bude chtít, abyste spolu s opraveným vozem obdrželi všechny potřebné dokumenty. Pokud se tedy mechanik vyhýbá vystavení oficiálního dokladu o převodu vozu nebo vysvětluje nákup dílů „za cenu“ bez účtenky, mělo by to v řidiči vzbudit podezření.
Nezapomeňte na protokol o převzetí vozu do servisu
Řádně vyplněný protokol o převzetí vozu je nezbytný. Měl by mimo jiné obsahovat údaje o majiteli, údaje o vozidle, datum přijetí do opravy, podrobné údaje o stavu vozidla, stav tachometru vozidla, přání zákazníka týkající se opravy. Je také nutné doplnit popis poškození, přenesené díly a určit datum opravy. Tento protokol je ochranou jak pro majitele vozu, tak pro servis.
Co když byla oprava neprofesionální?
V případě pochybností, zejména pokud vůz po opravě nefunguje tak, jak by měl, můžete navštívit jiný servis a zkontrolovat, co bylo provedeno dříve. Oko zkušeného mechanika rychle rozpozná chybu. Až příliš často se ukazuje, že místo továrních komponentů uvedených na faktuře byly použity levné náhražky a místo profesionální opravy s použitím solidního příslušenství byly provedeny pouze levné provizorní práce, které brzy vyústí v další problémy. V takovém případě se můžete do nepoctivého servisu vrátit a požadovat novou opravu. Pokud to odmítnou, můžete požádat o znalecký posudek a podniknout právní kroky proti nepoctivému servisu.
Redakce