Automaty vládnou světu! Manuální převodovky pomalu a jistě vymírají
Méně než třetina nových vozů, které jsou v současné době na prodej, je k dispozici s manuální převodovkou. To je trend, který se odráží v údajích o prodejích nových vozů, píše server Carwow.
Konkrétně z 298 nových modelů, které lze ve Velké Británii objednat, je 200 vozů, tj. 67,11 %, k dispozici pouze s automatickou převodovkou, takže řidičům, kteří chtějí řadit sami, zbývá pouze 98 vozů (32,89 %).
Řada automobilek nabízí ve svých modelových řadách pouze automatické převodovky, přičemž žádný model od značek Mercedes, Genesis, Ferrari, Jaguar, Lexus, Maserati, Rolls-Royce, Subaru a Volvo není k dispozici s manuální převodovkou. Pouze dvě automobilky, Abarth a SEAT, nabízejí manuální převodovky ke všem nabízeným modelům.
Automaty na vzestupu i v autoškolách
Nedostatek manuálních převodovek v nabídkách značek se odráží i v údajích o prodeji nových vozů. Údaje, které s Carwow sdílela Společnost výrobců a prodejců automobilů (SMMT), ukazují, že v roce 2011 bylo pouze 24 % prodaných nových vozů objednáno s automatickou převodovkou, přičemž do roku 2021 se toto číslo zvýšilo na 62,4 %.
Žáci v autoškolách také mnohem častěji než kdy dříve skládají řidičské zkoušky ve voze s automatickou převodovkou. Agentura Driver and Vehicle Standards Agency uvedla pro Carwow, že v roce 2010/2011 skládalo zkoušku v autě s automatickou převodovkou pouze 5,2 % kandidátů, přičemž tento podíl se do roku 2021/2022 více než ztrojnásobil a 15,78 % řidičských zkoušek se konalo ve vozech s automatickou převodovkou.
Proč zanikají manuální převodovky?
Zánik manuálních převodovek lze přičíst několika faktorům. Zaprvé, je neodmyslitelně spojen s rostoucí oblibou elektromobilů, které nejsou k dispozici s manuální převodovkou. Totéž platí pro hybridní vozy, až na jednu nebo dvě výjimky z minulosti.
Zadruhé, moderní bezpečnostní systémy je často snazší integrovat do vozů s automatickou převodovkou. Například autonomní nouzové brzdění (AEB) dokáže zabrzdit vůz, pokud senzory zaznamenají překážku, před kterou řidič neučinil úhybný manévr. Ve voze s manuální převodovkou může AEB způsobit zastavení motoru, pokud řidič nesešlápne spojku, což se ve voze s automatickou převodovkou nestane.
I když automatické převodovky měly v minulosti tendenci být výrazně méně úsporné než jejich manuální protějšky, díky technologickému pokroku jsou dnes hodnoty účinnosti automatických převodovek srovnatelné s manuálními.
Automatické převodovky se také postupem času staly mnohem příjemnějšími na používání. Zatímco kdysi se řidiči mohli setkat s letargickým pouze čtyřstupňovým automatem a neochotou řadit při předjíždění, dnešní automaty mají často sedm, osm, devět nebo dokonce deset stupňů, mohou řadit téměř okamžitě a často jsou vybaveny pádly pod volantem, která umožňují řidiči manuální řazení.
Automatické převodovky mají navíc oproti těm manuálním výhodu v ovládání – není potřeba řadicí páka, neboť automatické převodovky lze ovládat voličem, tlačítky nebo jiným ovladačem, který šetří místo na středovém panelu.
Zdroj: carwow.co.uk