Auto za 30 tisíc Kč: Renault Thalia – praktická, odolná a škaredá

Přidat na Seznam.cz

Na první pohled Renault Thalia vyžaduje od některých lidí silný žaludek, protože problémem tureckého sedanu vycházejícího z druhé generace Clia je design zadní části, který se vymyká všem designovým konvencím. Pokud se však zaměříte na důležitější věci, zjistíte, že tento neokázalý sedan spolehlivě splní všechny vaše požadavky na vůz za 30 000 Kč.

Konstrukci, technická řešení ani design první generace Renaultu Thalia nemá smysl podrobněji rozebírat. Ne proto, že by si to nezasloužila, ale v Česku je to už tak známý a „překonaný“ model, že by to bylo spíše nošení dříví do lesa.

Když se u nás objevila jako nový vůz, jezdilo ještě velké množství Favoritů a Felicií, takže mezi skromnějšími motoristy získala Thalia automaticky punc západního vozu. Dnes je to pro mnohé úsměvné a nepochopitelné, ale na přelomu tisíciletí to tak vážně bylo. Thalia měla jen tu smůlu, že nebyla hezká, protože byla od počátku koncipována jako levný a odolný projekt sedanu pro méně rozvinuté trhy, jak napsal web Parkers.

Místo designových cvičení v italských stylistických studiích tedy designéři vzali normální Clio a bez špetky citlivosti na něj nalepili velký samostatný zavazadlový prostor o objemu 510 l. Ať už se Renault ve výsledku líbil nebo ne, problém příliš neřešil. Důležité bylo, že šlo o levné a praktické řešení. Koneckonců ani Felicia Combi neměla v té době odpověď na svou kapacitu zavazadlového prostoru.

Kabina zůstala malá

Pokud hledáte ojetou Thalii, připravte se na to, že její kabina je poměrně malá. Na délku, na šířku a na výšku. Rozhodně tedy doporučujeme nasednout do auta a vyzkoušet, zda se do něj vůbec vejdete. Vážně, neděláme si legraci, z preventivních důvodů si do Thalie sedněte, než si ji koupíte. Musíte si také zvyknout na charakteristický „autobusový“ sklon volantu, na který si u verzí bez posilovače řízení docela zvyknete (vůle na přední nápravě je u poháněných Thalií častým problémem).

Upřímně řečeno, ani v oblasti jízdních vlastností nebyla Tahlia žádnou výhrou. Ne že by byla nebezpečná, ale opakovaně se potýkala s nepřesným řízením, citlivostí na boční vítr a celkově vratkým podvozkem. Kdybychom ji měl srovnat například s první Fabií, bylo to nebe a dudy. Zájemce o nenáročný řidičský vůz do 30 000 Kč to však nemusí zajímat, spíše by je měl zajímat servis a cena některých spotřebních dílů.

Hledejte 16ventilovou jednadvojku

Největší šance na koupi levného modelu Tahlia jsou z prvních let jeho výroby (prodával se v letech 1999 až 2008), ale doporučujeme se poohlédnout po verzích po prvním faceliftu v roce 2006. Nejenže dostala jinou masku nebo přístrojovou desku, ale místo základního čtyřválce 1.4 8V (55 kW/75 koní a 114 Nm) se pod jeho kapotou objevil modernější čtyřválec 1.2 16V (55 kW/75 koní a 105 Nm). Ten dokázal 900 kg vážící Thalii rozjet na téměř 170 km/h (což si vzhledem k její aerodynamice a podvozku raději nepředstavuji) a v praxi dokáže jezdit za šest litrů. To je motor, který je třeba hledat. Pokud si ho pořídíte, vyměňte motorový olej + olejový filtr, chladicí kapalinu a preventivně rozvodový řemen s řemenicí, který by se měl měnit v intervalu 6 let/120 000 km. Preventivně vyměňte také zapalovací svíčky.

Nerezne

Téměř systémovou slabinou zanedbaných vozů Thalias je vůle v ramenech přední nápravy. Ani to však neznamená finanční katastrofu. Obrovskou výhodou těchto vozů je nadprůměrná ochrana proti korozi a kvalitní lak karoserie, což zvyšuje šanci, že narazíte do nějakého kusu bez nutnosti většího „odizolování“ karoserie. Ale buďme realisté, i nejmladším Tháliím první generace je nyní 13 let, nejstarším dokonce téměř 22 let. Proto se i u těch nejzachovalejších kusů připravte alespoň na základní servis.

Zdroj: parkers.co.uk