Auto škube při řazení? Může za to opotřebená spojková lamela
Řízení auta má být plynulé a pohodlné. Pokud se vám ale při přeřazení zdá, že auto „kopne“, tedy sebou cukne nebo trhne, není to v pořádku. Takové chování vozu může mít několik příčin. Někdy jde o drobnou závadu, jindy o signál, že se blíží větší oprava. V každém případě platí, že byste tyto projevy neměli ignorovat.
Co vlastně znamená „kopnutí“ auta?
Kopnutí při řazení řidič nejčastěji vnímá jako prudký trh nebo poskočení vozu ve chvíli, kdy pouští spojku a zařazuje další rychlostní stupeň. Plynulý přechod by měl v ideálním případě být téměř neznatelný. Pokud se ale auto škube, znamená to, že přenos síly mezi motorem a převodovkou není hladký.
Nejčastější příčiny
1. Opotřebená spojka
Spojka je jednou z nejvíce namáhaných součástí auta. Spojková lamela se postupně opotřebovává a ztrácí potřebný záběr. Pokud je lamela sjetá, spojka nefunguje správně a auto začne při řazení cukat. V extrémním případě spojka prokluzuje a auto ztrácí výkon.
2. Přítlačný talíř nebo ložisko
Spojkový systém se skládá z více dílů. Pokud je vadný přítlačný talíř nebo ložisko, projevuje se to podobně – vůz kope, vibruje a řazení je nepříjemně tvrdé.
3. Nevhodná práce s pedálem spojky
Někdy není problém v technice, ale v samotném řidiči. Příliš rychlé puštění spojky bez dostatečného přidání plynu způsobí, že motor dostane ráz a auto sebou trhne. Tento jev bývá častý hlavně u začátečníků, kteří si ještě neosvojili správnou koordinaci mezi spojkou a plynem.
4. Motorové a převodové silentbloky
Silentbloky slouží k uchycení motoru a převodovky do karoserie a tlumí rázy. Pokud jsou zpuchřelé nebo prasklé, motor při záběru poskočí a přenese ráz do celé karoserie. Řidič to pak cítí jako kopnutí při přeřazení.
5. Problémy s palivovým nebo zapalovacím systémem
Někdy není problém vůbec ve spojce, ale v samotném chodu motoru. Pokud dojde k vynechávání zapalování nebo je porucha v přívodu paliva, motor reaguje nepravidelně a auto se může škubat i při řazení.
6. Automatická převodovka
U vozů s automatem se kopnutí objevuje při přeřazení rychlostí. V tomto případě může jít o problém s měničem točivého momentu, opotřebeným olejem v převodovce nebo softwarem, který řazení řídí. U automatů je vždy dobré začít kontrolou hladiny a kvality převodového oleje.
Jak poznat, že jde o spojku?
Opotřebenou spojku prozradí několik dalších příznaků:
- Pedál spojky zabírá až úplně nahoře.
- Spojka při záběru páchne po spálenině.
- Při prudším sešlápnutí plynu motor vytočí otáčky, ale auto zrychluje jen pomalu.
Pokud se tyto projevy k cukání přidají, je téměř jisté, že spojka je na výměnu.
Co s tím?
Pokud auto kope jen občas a spíše při nezkušené práci se spojkou, může být řešení jednoduché – osvojit si správnou techniku. Spojku pouštět plynule, současně jemně přidávat plyn a snažit se vyhnout prudkým pohybům.
Pokud ale kopání přetrvává a objevuje se i při správném zacházení, je čas zamířit do servisu. Mechanik obvykle zkontroluje spojku, silentbloky a podívá se i na motor a převodovku.
Kolik stojí oprava?
Cena závisí na příčině. Výměna celé spojkové sady (lamela, přítlačný talíř, ložisko) vyjde u běžného auta na několik tisíc až desítek tisíc korun podle typu vozu. Silentbloky jsou levnější, ale práce je také nutná.
Pokud se problém skrývá v automatické převodovce, může být oprava podstatně dražší – desítky tisíc korun nejsou výjimkou.
Prevence se vyplatí
Abyste prodloužili životnost spojky a předešli problémům, vyplatí se dodržovat několik pravidel:
- Nejezděte se sešlápnutou spojkou zbytečně.
- Při stání na křižovatce řaďte neutrál a spojku pouštějte.
- Nepřidávejte zbytečně moc plynu při rozjezdu.
- Vyhněte se tahání těžkých přívěsů, pokud na to auto není stavěné.
Kopnutí při řazení je varovný signál, že není něco v pořádku. Nejčastěji za to může spojková lamela nebo jiné části spojkového systému, ale problém může ležet i jinde – u motoru, silentbloků nebo převodovky. Někdy je na vině i samotný řidič a jeho technika. Pokud se ale potíže opakují, vyplatí se zajet do servisu dřív, než dojde k úplnému selhání spojky nebo jiné drahé závadě. Včasná oprava vás může ušetřit vysokých nákladů a zajistí, že jízda zůstane taková, jaká má být – plynulá a bezpečná.
Zdroje: Garaz.cz, Autozive.cz, Autoweb.cz