Auto po prvním majiteli a bez nehody aneb jak se nenechat napálit prodejcem

Přidat na Seznam.cz

Chcete si koupit auto z druhé ruky? Vybrali jsme nejčastější lži prodejců aut, které jste nám poslali do redakce. Až uslyšíte některý z těchto sloganů, mějte se na pozoru.

Nenechte se zmást

Jedním ze způsobů, jak odhalit podvod s počítadlem ujetých kilometrů, je důkladná vizuální kontrola interiéru. Silně opotřebované pryžové prvky (např. na pedálech), poškozené čalounění sedadel, opotřebovaná hlavice řadicí páky a volantu, propadlá sedadla, obroušené plastové prvky v oblasti prahů dveří nebo ošoupaná obložení podlahy jsou známkami extrémně dlouhého používání.

Vůz s takovými známkami má najeto mnohem více než několik desítek tisíc kilometrů. Profesionální obchodníci s automobily obvykle vyměňují drobné věci, aby byl stav kilometrů vozu věrohodný (zejména kryty pedálů a kryty prahů). Pohled na tyto nové detaily na několik let starém vozidle by měl vzbudit podezření.

Počet najetých kilometrů? Téměř nové auto!

Stočené kilometry jsou v Česku bohužel na denním pořádku! Jedná se o neuvěřitelně častý jev a můžeme si být jisti, že kilometrový proběh většiny vozů, které najdeme u prodejců, byl více či méně upraven. Pozor na diesely dovezené ze zahraničí. Na Západě jsou vozy s dieselovým motorem hojně využívány a mají historii spíše, jako firemní vozy.

Kolik kilometrů by mělo mít auto najeto?

Při prohlížení inzerátů se můžeme řídit jednoduchým pravidlem a snadno odhadnout, kolik by měl mít vůz najeto. Pokud je hodnota udávaná prodejcem mnohem nižší, musíme počítat s tím, že vůz byl „omlazen“. Ročně většina aut najezdi od 10 000 – 20 000 km. Služební automobily (obvykle s dieselovými motory) i 50-100 tisíc kilometrů.

Vůz s opravdu nízkým počtem najetých kilometrů je lepší koupit od soukromého prodejce než od profesionála. Musíme však počítat s vyššími náklady ve srovnání s výhodnými nabídkami z mnoha internetových inzerátů. Na druhou stranu se nebudeme muset obávat o stav svého nového vozu a bát se návštěvy automechanika.

Auto je po prvním majiteli

První majitel je také velkým polem pro nepřesnosti a nedorozumění. Každý chce koupit auto přímo od prvního majitele. Předpokládáme přece, že člověk, který má auto od novoty, se o něj stará a udržuje ho v co nejlepším stavu. Proto prodejci rádi trochu ohýbají realitu a do inzerátu uvádějí slovní spojení „první majitel“. I zde doporučujeme opatrnost a prověření prodávajícího. Může se ukázat, že první majitel skutečně znamená první majitel, pokud je auto dovezeno ze zahraničí, protože v českém techničáku bude uvedeno pouze jméno toho, od koho auto kupujete.

Doporučujeme tedy prověřit si VIN kód na stránkách Ministerstva dopravy, kde zjistíte, jestli je automobil od novoty zaregistrovaný v ČR a jestli prošel technickými kontrolami a popř. kolik majitelů auto mělo. Viz. Evidenční kontrola.

Pokud nevidíte ani jeden záznam, auto je dovezeno ze zahraničí. V tom případě doporučujeme ověřit si VIN kód na některých stránkách, které poskytnou celou historii vozu.

Auto je bez jediné nehody

V sázce je naše bezpečnost a k ujištěním prodejce musíme přistupovat s náležitou obezřetností. V inzerátech je drtivá většina vozů bez nehod, ale při bližším pohledu se ukáže, že vůz nějakou nehodu měl. Často se jedná o drobné ťuknutí, ale na trhu s ojetými vozy se objevují i pěkně nastrojená auta, která jsou vhodná pouze do šrotu. Proto nikdy nevěřte prodávajícímu a ujistěte se, že vůz, o který máte zájem, není past na kolech. Můžete to udělat sami, ale doporučujeme vám požádat o pomoc odborníka. Bezpečnost na silnici je nejdůležitější.

Dovážené vozy, např. z Belgie, by měly být zvláště pečlivě zkoumány z hlediska historie nehod. Obchodníci vědí, že oprava vozu v zahraničí je drahá, a tak shánějí bourané exempláře za nízké ceny a jak víme, pro místní mechaniky a lakýrníky není nic nemožné.

Při koupi ojetého vozu věnujte pozornost mimo jiné na:

  • Stopy rzi na karoserii.
  • Podezřelé rozdíly v odstínech barev.
  • Čerstvý černý antikorozní nátěr na starších vozidlech.
  • Chybějící plastové kryty, např. pod kapotou.
  • Nerovnoměrné upevnění světel a světlometů.
  • Odpor při brzdění, zrychlování a jízdě konstantní rychlostí.
  • Klepání při zatáčení, akceleraci, na nerovném povrchu.
  • Nerovnoměrné opotřebení pneumatik

Řídila pouze žena

Takové prohlášení nás má přesvědčit, že vůz byl v dobrých rukou a nebyl nadměrně využíván. Koneckonců stereotypy z trhu s náhradními díly říkají, že ženy s auty zacházejí mnohem šetrněji, jezdí méně a udržují je v lepším stavu než muži.

Doporučujeme tato tvrzení jednoduše ignorovat. Nebudeme si nic nalhávat, většina takových příběhů je prostě vymyšlená. Mezi pohádkami je třeba také ujištění o majiteli v důchodu nebo o tom, že jezdí jen o víkendech a do kostela.

Rozvody? Ty byly teď měněné!

To je jedno z oblíbených tvrzení prodejců automobilů. Výměna rozvodů může být nákladná, a tak prodejci chtějí zákazníky přesvědčit, že se s ní nebudou muset potýkat. Bohužel, velmi často je to jen lež. Vyplatí se vyžádat si fakturu za takovou výměnu. Pokud nás prodejce ujistí, že rozvodový řemen byl vyměněn, zkontrolujme, zda řemen ve voze vůbec je. Někdy se stává, že je v inzerátu uveden řemen, ale motor má řetěz.

K výměně rozvodového řemene přistupujeme s velkou rezervou, a pokud nejsme schopni tuto skutečnost posoudit sami, je lepší se spolehnout na posouzení odborníka. Prodejce je ten poslední, komu věříme. Bohužel.

Stačí udělat drobnou karosářskou práci

Samozřejmě může jít jen o drobnou bouli, škrábanec nebo lehce promáčknutý nárazník, ale ve většině případů je drobná karosářská práce chytrý způsob, jak říct, že bychom se měli připravit na to, že v karosárně utratíme spoustu peněz. Můžeme si být téměř jisti, že kdyby byly nutné opravy vozu skutečně tak lehké a drobné, prodávající by je provedl sám. Koneckonců by pak mohl vůz nabídnout k prodeji za vyšší cenu.

Proto když narazíte na zmínku o opravě karoserie, měli byste prodejce okamžitě požádat o zaslání fotografií dílů, které je třeba opravit. Nejlépe ve vysokém rozlišení a při dobrém osvětlení. Při sledování vozu v přímém přenosu si ho také pečlivě prohlédneme. Vyplatí se prohlédnout přední a zadní tlumiče, podlahu zavazadlového prostoru, prahy dveří a čelní sklo. Je také dobré navštívit karosárnu a nechat si udělat odhad. Pak se můžeme vyhnout nepříjemným překvapením.

Čeká se jen na registraci

Titulek Připraveno k registraci má kupujícího povzbudit a v jeho očích vypadat jako, že už není třeba platit nic navíc. Často se však ukáže, že prodávající neprovedl všechny požadované platby nebo jen některé z nich a zákazník tak čelí dluhu ve výši několika tisíc korun. Musíte prodávajícímu klást konkrétní otázky a požadovat stejně konkrétní odpovědi.