Auto bude luxusní, připravte se na to, varují Němci. Za 10 let se ceny ojetin zdvojnásobily

Přidat na Seznam.cz

Dlouhodobá situace na trhu s novými i ojetými automobily ukazuje, že dochází k velkým změnám. Spalovací motory jsou v defenzivě a na trh míří stále více elektrických modelů. Navzdory prognózám je však ve skutečnosti kupuje méně zákazníků, než se původně předpokládalo. Jak upozorňují Němci ve studii DAT Report 2023, auto bude luxusem. Tomu odpovídá i neuvěřitelný nárůst cen ojetých automobilů.

Analytici varují, že zavírat oči před skutečnou situací na automobilovém trhu by bylo pošetilé. Jedna věc je prosazení mobility elektromobilů do výroby a prodeje, druhá věc je skutečné chování zákazníků. Ukazuje se, že i přes sliby o koupi elektromobilu se velká část zákazníků v Německu, které je považováno za „výkladní skříň“ evropského automobilového trhu, nakonec rozhodne pro vůz se spalovacím motorem. Praktické nevýhody elektromobilů však mají i další dopad – obrovský nárůst poptávky po automobilech se spalovacím motorem.

Za 10 let se cena zdvojnásobí

Ceny ojetých automobilů na trhu rostou meziročně rekordním tempem. „Ceny ojetých vozů se za 10 let zdvojnásobily,“ upozorňuje mluvčí společnosti DAT Martin Endlein. „Hlavním důvodem je nízká nabídka nových a ojetých automobilů se spalovacími motory, kterou podporuje rychle rostoucí poptávka,“ dodal Endlein. Z průzkumu vyplývá, že průměrná cena ojetého automobilu v Německu v roce 2022 činila až 18 800 eur (cca 447 000 Kč), zatímco v roce 2021 to bylo 15 800 eur (cca 375 000 Kč) Takto masivní nárůst cen automobilů již odradil až 13 % zákazníků, kteří dnes plánují koupi ojetého vozu.

Stejně problematická je situace na trhu s elektromobily. Dvě třetiny kupujících nových vozů a až třetina kupujících ojetých vozů o jejich koupi původně uvažovala. Až čtyři pětiny všech kupujících se však nakonec rozhodly pro cenově dostupnější vůz se spalovacím motorem. Kromě ceny však byla překážkou pro elektromobily také omezení týkající se každodenního používání. A nejzávažnější z nich? Němcům nejvíce vadil jejich krátký dolet a velmi dlouhá doba nabíjení. Paradoxně zákazníci již nemají problém s hustotou nabíjecí infrastruktury.

Automobil se v EU brzy stane luxusním zbožím a dosáhne na něj mnohem méně lidí, než tomu bylo donedávna. I Německo proto čeká obrovská investice do veřejné dopravy. Ani zde však nepůjde o jednoduchý a rychlý proces. Jak totiž uvádějí dvě třetiny obyvatel žijících ve městech s celkovým počtem obyvatel menším než 20 000, veřejná doprava je nedostatečně rozvinutá a její síť je nedostatečná.

Ve velkých městech je veřejná doprava hodnocena optimističtěji a více než polovina respondentů ji považuje za dobrou. Ve velkých městech, kde žije třetina všech lidí, je situace lepší a rozloučení s autem tam bude snazší.

Zdroj: redakce, dat.de, Autohaus, Benzinge Spraeche