Auta vyrobená v ČR: Není to jen Škoda, ale také Toyota a Hyundai
Český automobilový průmysl prochází dynamickým obdobím plným výzev a proměn. Navzdory globálním ekonomickým turbulencím zůstává významným tahounem tuzemského hospodářství, který se neustále adaptuje na měnící se tržní podmínky.
Česká republika je právem považována za jeden z nejvýznamnějších automobilových výrobních uzlů v Evropě. Výroba osobních automobilů v České republice zaznamenala pokles během covidových let v letech 2021 a 2022. Dlouhodobě má však rostoucí trend. V roce 2024 bylo v českých automobilkách vyrobeno přes 1,4 miliónu automobilů.
Automobilový průmysl zde není jen ekonomickým fenoménem, ale také hrdým dědictvím technologických inovací a průmyslové tradice.
Historický vývoj: Od ručně vyráběných kočárů k moderním závodům
Počátky automobilové výroby v českých zemích sahají do konce 19. století. Průkopnické společnosti jako Laurin & Klement (pozdější Škoda Auto) a Tatra položily základy budoucího průmyslového giganta. Jejich první automobily byly výsledkem mimořádné technické invence a touhy po inovacích, které charakterizují český průmysl dodnes.
Klíčoví výrobci: Škoda, Hyundai a Toyota
Škoda Auto
Škoda Auto dominuje české automobilové produkci s ročním objemem okolo 800 000 vyrobených vozidel, což představuje přibližně 62,5 % celkové tuzemské produkce. Značka, která je součástí koncernu Volkswagen, je známá modely jako Octavia, Fabia a nejnověji i elektromobil Enyaq. Její tržní podíl v České republice se pohybuje kolem 35-40 % a vozy vyváží do více než stovky zemí světa.
Hyundai
Jihokorejský Hyundai s výrobním závodem v Nošovicích je druhým největším výrobcem v zemi. Ročně zde vyrobí kolem 300 000 až 350 000 vozidel, což představuje přibližně 24,5 % celkové produkce. Mezi nejprodávanější modely patří i30, Tucson a Kona. Na českém trhu má Hyundai tržní podíl kolem 15-20 %.
Toyota
Výrobní závod Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) v Kolíně reprezentuje mezinárodní spolupráci v automobilovém průmyslu. Ročně zde vyrobí přibližně 200 000 až 250 000 vozidel, což tvoří 13 % celkové produkce. Mezi klíčové modely patří Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1.
Ekonomický význam: Více než jen průmyslové odvětví
Automobilový průmysl je páteří české ekonomiky. Přímo se podílí na tvorbě hrubého domácího produktu 9-10 procenty a zaměstnává přes 170 000 pracovníků. Jeho význam je ještě větší díky rozsáhlému multiplikačnímu efektu, který ovlivňuje desítky dalších průmyslových odvětví a služeb.
Výzvy a budoucnost
Současný automobilový průmysl čelí významným výzvám. Globální nedostatek čipů, geopolitické napětí a především transformace směrem k elektromobilitě vyžadují neustálou adaptaci a investice do výzkumu a vývoje. Škoda Auto již oznámila plány uvést do roku 2030 několik plně elektrických modelů, což je jasný signál budoucího směřování.
Český automobilový průmysl prokázal mimořádnou schopnost překonávat překážky a neustále se vyvíjet. Od ručně vyráběných vozů počátku 20. století až po vysoce sofistikované elektromobily současnosti urazil neuvěřitelnou cestu. Škoda Auto, Hyundai, Toyota a další výrobci nejsou jen průmyslovými podniky, ale především symboly inovace, technologického pokroku a české průmyslové zdatnosti.
Zdroj: Forbes.cz, E15.cz, Cs.wikipedia.org, Autosap.cz