Auta převážející jednu osobu plýtvají energií. Řešením budou elektrické mikromobily, tvrdí EU
Většina dnešních automobilů přepravuje na krátkých městských cestách pouze jednu osobu a většinu energie spotřebuje na přesun vlastní hmotnosti. Jsou zbytečně předimenzovaná, zabírají mnoho místa na silnici i na parkovištích, plýtvají energií a materiálem a zbytečně znečišťují ovzduší, shodují se konzultanti společnosti IDTechEx. Městskou mobilitu mají brzy zajistit elektrická mikromobily, čemuž bude odpovídat i výstavba nové infrastruktury. EU se tato myšlenka líbí.
Koncepce elektrifikace individuální dopravy se stává reálnější. Skutečnost, že mobilita v elektromobilu bude v budoucnu dražší, je nyní všem zřejmá. Je také zřejmé, že centra měst a hustě obydlené oblasti se pomalu uzavírají pro velká auta se spalovacími motory a že do přeplněných ulic mohou často vjíždět pouze elektrifikovaná vozidla nebo vozidla na elektrický pohon. Prozatím.
Nenápadně se mění i pohled na ně a zdaleka neplatí, že vše, co je elektrické, je pro „zelenou“ společnost příjemné. Mluvíme o velkých SUV bez ohledu na pohonnou jednotku. EU zkrátka vyhlásila válku velkým a těžkým automobilům bez ohledu na pohonnou jednotku (první oficiální vlaštovkou bude emisní norma Euro 7). Poradenská společnost IDTechEx nyní přináší řešení, které jde přesně v souladu se současnou politikou EU. Unii se nápady konzultantů líbí a měly by se stát základním kamenem koncepce městské mobility EU po roce 2035.
Mikrovozidla šetří na všech frontách
Každý kontinent a vlastně každá země má svou vlastní kulturu mobility. A doprava se jí musí přizpůsobit. Zatímco v USA je každý zvyklý vlastnit auto, v Indii je to především kolo nebo skútr. Vše je ovlivněno nejen solventností občanů a ekonomikou, ale také zvyklostmi a systémem veřejné dopravy, infrastrukturou atd. EU je pochopitelně někde uprostřed, ale má stále větší problém s přelidněnými městy. Mikromobily se stanou řešením pro celý svět. Pro každý kontinent samozřejmě jiná, ale všechna elektrická bez rozdílu.
Pod pojmem mikrokar je třeba rozumět nejmenší elektrická čtyřkolová vozidla, která pokrývají mezeru mezi elektromobily a elektrickými skútry a tříkolkami. Mají pohotovostní hmotnost do 500 kg a maximální rychlost do 90 km/h. Ve většině případů jsou určeny pro dvě osoby, ale existují i verze pro více osob. Verze pro EU by musely mít armádu asistenčních systémů včetně airbagů a být bezpečnostně (a podvozkově) vybaveny tak, aby mohly bezpečně jezdit vedle běžných elektromobilů. Spotřebují méně energie na výrobu, provoz a recyklaci, zabírají méně místa na silnici a mohou být nejen možností sdílené dopravy, ale také vlastním daňově zvýhodněným dopravním prostředkem. Důležité však je, že jejich proporcím budou přizpůsobeny městské komunikace a celá infrastruktura.
Nápady společnosti IDTechEx se mohou mnohým zdát přitažené za vlasy, ale mají racionální jádro. A i když je jasné, že mikromobil není pro každého a rozhodně nebude splňovat všechny požadavky, ve městě může být rozumnějším řešením než velké elektrické SUV. Evropská unie už dlouho deklaruje, že lidi ve městech postaví na stejnou stopu, a právě to má být alternativou pro oblasti, kde klimatické podmínky nepřejí koloběžkám nebo jízdním kolům.
Evropská komise tento koncept schvaluje a eurokomisař Hans Timmermans již tehdy prohlásil, že by se o mikromobily měly začít zajímat i evropské automobilky. Čína i Japonsko vyrábějí malé automobily již dlouhou dobu, a mají tak náskok. A pokud EU nechce zaspat, měla by podle Timmermanse začít co nejdříve sjíždět z jejích výrobních linek také mikromobily. Koneckonců emisní norma Euro 7 je přesně to, co potřebují.
Zdroj: redakce, idtechex.com