V čem jezdili politici: Churchill měl rád Rolls-Royce, Stalin zase ZIS
Politika není jen o projevech a zákulisních dohodách. Je také o symbolech. A jedním z nejsilnějších symbolů bývají vozy, ve kterých státníci přijížděli na jednání nebo se nechávali vozit davem mávajících příznivců. Auto totiž není jen dopravní prostředek. Je to vizitka. A někdy i malý politický manifest.
Churchill a jeho Rolls Royce
Winston Churchill byl mužem, který dokázal strhnout národ svými projevy a doutníkem v ruce. A když nastoupil do Rolls Royce, působilo to, jako by k tomu byl přímo stvořen. Rolls byl pro Churchilla symbolem britské tradice, elegance a odhodlání. Říká se, že Churchill dokázal i během jízdy přesvědčit své spolucestující, že Británie nikdy nepadne. Jestli to bylo kouzlo jeho slov, nebo tlumený zvuk luxusního motoru, se už asi nedozvíme.

Stalin a jeho ZIS
Josif Stalin měl jiné priority než elegance britského gentlemana. Jeho limuzína ZIS byla sovětskou odpovědí na americké Cadillacy a Lincoln Continental. Monumentální, těžká a působivá, přesně jako Stalinův styl vládnutí. Když se v ní projížděl po Moskvě, nebylo to o pohodlí. Bylo to o moci. ZIS byl symbolem toho, že Sovětský svaz nepotřebuje západní luxus, protože si vyrobí vlastní. Pravda, kvalita těchto vozů někdy pokulhávala, ale kdo by si to tehdy troufl říct nahlas.
De Gaulle a Citroën DS
Charles de Gaulle měl také svůj automobilový trumf. Francouzská ikona Citroën DS byla technickým zázrakem své doby. Aerodynamické tvary, hydraulické odpružení a vzhled, který připomínal loď z budoucnosti. Není divu, že de Gaulle tuhle perlu francouzského průmyslu miloval. Dokonce mu jednou zachránila život při atentátu, kdy díky stabilitě vozu unikl střelcům. Citroën DS se stal nejen autem prezidenta, ale i symbolem francouzské hrdosti.
Hitler a Mercedes
Adolf Hitler si liboval v přehlídkách, při kterých projížděl v otevřeném Mercedesu 770K. Auto bylo obrovské, majestátní a na míle vzdálené skromnosti. Přesně odpovídalo nacistické propagandě, která měla ukazovat sílu a moc. Mercedes se stal ikonou nacistických shromáždění. Paradoxní je, že se stejná značka stala po válce symbolem moderního luxusu a spolehlivosti, aniž by si většina zákazníků vzpomněla, že kdysi vozila jednoho z nejtemnějších diktátorů.
Kennedy a Lincoln
John F. Kennedy se stal symbolem moderní Ameriky a s ním i jeho Lincoln Continental. Bohužel se do historie zapsal tragicky. Právě v Lincolnu byl v roce 1963 zavražděn v Dallasu. Auto, které mělo představovat eleganci a technologický pokrok, se stalo svědkem jedné z největších tragédií dvacátého století. Přesto Lincoln zůstal ikonou amerického luxusu a na Kennedyho éru se dodnes vzpomíná s nostalgií i s elegancí jeho vozu.

Další symboly na čtyřech kolech
Vozy státníků nejsou jen o pohodlí, jsou to často propracované symboly. Mao Ce-tung se nechával vozit v limuzíně Hongqi, která měla ukázat sílu čínského průmyslu. Královna Alžběta II. si oblíbila Bentley a Land Rovery, protože spojovaly britskou tradici s praktičností. A současní prezidenti se nechávají vozit v obrněných speciálech, které připomínají spíš tank než limuzínu.
Politika na čtyřech kolech
Když se podíváme zpátky, auta vůdců vždy odrážela dobu, v níž žili. Rolls Royce Churchilla byl symbolem odolnosti, ZIS Stalina ukazoval na soběstačnost Sovětského svazu, Citroën DS de Gaulla představil francouzskou eleganci, Mercedes Hitlera působil jako výkladní skříň moci, Lincoln Kennedyho spojoval naději s tragédií.
Možná se zdá, že je to jen plech a kola. Ale když do něj usedne někdo, kdo hýbe dějinami, stává se z auta víc než dopravní prostředek. Stává se symbolem. A někdy i součástí historie, kterou si pamatujeme déle než výkon motoru.
Zdroj: The Sun, Wikipedia, Dallas News