Auta jako módní doplněk influencerů: Ohromují nás jimi i ti, kteří nemají řidičák
V dobách Instagramu auta nejsou jen dopravní prostředky, jsou módním statementem i obrazem stylu. A mnohdy i bez toho, že by influencer držel řidičák. Protože v digitálním světě stačí pozice, outfit a ticho motoru. A někdy i jen kožené sedačky.
Auto beze zkoušek? Žádný problém
Nejde o výjimečnou situaci, auto je rekvizita. Stačí sednout, jakoby držet volant a fotit. Právě tak se objevují na stories influencerů jako Shopaholic Adel, která zveřejňuje záběry z interiéru vozu, přestože není jasné, zda vůbec řídí.
I další tvůrci, např. Lada Kašparová nebo různí módní influenceři často prezentují stylová auta, aniž by byla zdůrazněna jejich skutečná řidičská zkušenost. Auto je doplněk, ne stroj, který musíte umět řídit.

V zahraničí jsou ikonické příklady. Mariah Carey vlastní Lamborghini, Maserati i Rolls‑Royce, přestože o řízení tohoto parku není mnoho slyšet. Na feed to vypadá luxusně, ale nepotřebujete poznat spojku.
Auta jsou dnes dostupná i bez vlastnictví. Stačí si pronajmout luxusní vůz na focení a využívá toho spousta influencerů. Za pár tisíc korun se můžete fotit před BMW.
Supercar Blondie: když auto mluví za nás
Mezi největší hvězdy takového stylu patří Alexandra Hirschi alias Supercar Blondie, australská influencerka, která je známá především díky svému insta kanálu věnovanému superautům. Její profil sleduje přes 17 milionů lidí. Autentická, ale i tak často funguje auto jen jako módní doplněk. Stylové vůně, interiéry, hudba, to vše ladí s jejím image, nejen s výkonem motoru.
Instagram hraje roli módního magazínu
Zatímco dřív jsme listovali Vogue nebo Elle, dnes si módní inspiraci hledáme na sociálních sítích. Auta na Instagramu už dávno nejsou jen pro milovníky koní pod kapotou, jsou stejně důležitým doplňkem jako kabelka, boty nebo filtr. Lesklé SUV zaparkované u pláže je novodobým ekvivalentem focení s designovou kabelkou na schodech opery. Auto se tak stává součástí vizuální identity influencera. Stylovým pozadím, náznakem životního stylu, vizitkou úspěchu, aniž by muselo vůbec někam jet.
Řidičák není pro vytahování se podmínkou
Zatímco dřív platilo, že auto si pořídíte až poté, co projdete autoškolou a párkrát škrtnete o obrubník, dnes se řidičák přesouvá do role nepodstatného detailu. V digitálním světě je důležitější, jak vozidlo vypadá na fotkách, jak ladí s oblečením a jestli má matný lak nebo světlý interiér. Feed musí fungovat. A auto je dekorace, ne dopravní prostředek. Tiché kliknutí fotoaparátu je často jediný zvuk, který tohle auto skutečně vydává.

Pronájem je nová dimenze luxusu
V době, kdy se všechno sdílí, od kol přes kanceláře až po psy na hlídání, je logické, že i auta lze pronajmout jen na efekt. Některé služby dokonce přímo cílí na influencery a nabízejí pronájmy na focení bez nutnosti řídit. Stylové kupé na tři hodiny, exkluzivní SUV před vilou na víkend, nebo rovnou kabriolet se sníženým podvozkem a profesionálním fotografem. Luxus je dnes na objednávku. Rychlý, estetický a fotogenický.
Červený kabriolet, který víc stojí než jede, nebo elektrický vůz s panoramatickou střechou slouží jako kulisa, symbol, vizuální storytelling. Na silnici se nepočítá počet ujetých kilometrů, ale srdíčka a sdílení. Takové auto není o tom, co umí, ale o tom, jak v něm (nebo na něm) umíte vypadat.
Zdroj: Jalopnik, ResearchGate, Antiyoutuber, Nature, Wikipedia