Audi 100. Klasika, na kterou se už zapomnělo. Jaká je historie tohoto kultovního vozu?

Přidat na Seznam.cz

S modelem Audi 100 ingolstadtští výrobci na počátku 80. let důrazně redefinovali luxusní třídu. Bavorský start-up poprvé představil Audi jako značku zaměřenou na inovativní technologie. Auto mělo i pohon všech kol a aerodynamický tvar, píše web Focus.

Vozy Audi 100 existovaly již dříve, ale v mezinárodní konkurenci byly jen stěží schopné soutěže, a tak měla být generace C3 s interním označením Type 44 velkým krokem vpřed. Hned na začátku se však objevil problém, který měl již předchůdce Type 43. Pro postup z nedefinovatelného průměru do první ligy bylo třeba vyřešit problém s válci, protože z hlediska image bylo jedinou šancí konkurovat výkonným šestiválcovým motorům Mercedesu a BMW v každodenním provozu.

Prestiž přinesl pouze šestiválec

Šestiválec se však do motorového prostoru nového modelu 44 nevešel, a tak se o to měly postarat známé pětiválcové motory, které měly charismatický zvuk a dobrý výkon.

Na začátku 80. let se toho u značky Audi dělo hodně. Existoval velký cíl postoupit do první ligy německých automobilek, a tím se dostat na špičku v Evropě i ve světě. Ústřední roli přitom hrála předpokládaná vlajková loď Audi 100 C3 generace typu 44 a její výkonnější sesterský model Audi 200 s odpovídajícími turbomotory. Hlavní ofenzíva začala již v roce 1980 uvedením modelu Audi Quattro na trh.

Verze Quattro posunulo Audi přímo na přední pozice

Byl to první sériově vyráběný vůz se stálým pohonem všech kol. Revolučnost a nadřazenost této koncepce pohonu všech kol se projevila zejména v rallye. V roce 1982 se Audi stalo první německou značkou, která vyhrála mistrovství světa v závodech automobilů do vrchu, v roce 1983 se Hannu Mikkola stal mistrem světa v rallye na voze Audi Quattro a v roce 1984 vyhrálo Audi díky Stigu Blomqvistovi mistrovství světa v závodech automobilů do vrchu i mezi jezdci.

Na něj navázalo nové Audi 100, které se v roce 1982 stalo mistrem světa v úplně jiné disciplíně. Se součinitelem odporu vzduchu 0,30 byl Generation 44 v té době nejpříznivějším aerodynamickým modelem sériově vyráběného sedanu na světě. Nabídka motorů zahrnovala čtyřválcové a pětiválcové motory s výkonovým rozsahem od slabších 75 koní až po solidních 136 koní.

Ingolstadtská společnost se snažila kompenzovat výkonový deficit oproti konkurenci z Mnichova a Stuttgartu nízkou hmotností a dobrou aerodynamikou. Kdo chtěl vyšší výkon, mohl se v pozdějších modelových letech rozhodnout pro Audi 100 2.2 Turbo, které díky přeplňování turbodmychadlem dosahovalo výkonu 165 koní, nebo pro jen mírně upravený vrcholný model Audi 200 s výkonem přes 182 koní a výrazně lepší výbavou. Další varianty motoru 200 měly v závislosti na trhu a variantě výkon 136, 165, 200 nebo 220 koní. Kdo chtěl více prostoru než v sedanu, vybral si Audi 100/200 Avant, které zazářilo neobvyklým designem a velkým zavazadlovým prostorem.

Kultovní reklama na sjezdovce

Pro mnoho lidí je však Audi 100 generace 44 spojeno nejen s aerodynamikou, pohonem všech kol a plně pozinkovanou karoserií, ale také s dosud jedinečnou reklamou. Německý jezdec rallye Harald Demuth v něm vyjel s červeným Audi 100 CS Quattro na strmý skokanský můstek Pitkävuori ve finském Kaipoli – pouze za pomoci motoru a příslušných hrotů. Takto se pohon všech kol dostal do povědomí potenciálních zákazníků.

Vedle základní verze C3 a poněkud sportovněji laděného Audi 100 CS byly k dispozici také kultivovanější varianty CC a zejména CD s velurovými sedadly, elektrickým ovládáním oken, střešním oknem nebo klimatizací. Mnoho prvků výbavy, které byly standardem pro americký sesterský model Audi 5000 a staly se také součástí výbavy Audi 100, které se dokonce vyrábělo v Číně až do roku 2004. Tu na místní úrovni převzala společnost FAW-Volkswagen a čtyřdveřové sedany se prodávaly v různých verzích a se střídavými pohonnými jednotkami až po motor V6 pod značkou ušlechtilé čínské značky Hongqi.

Trend dieselových motorů přinesl nový impuls

Ale zatímco Audi 100 C3 s výrobními závody v Německu, Jižní Africe, Japonsku a Číně se během své výroby stalo světoobčanem, model 2.5 TDI stál u zrodu nového evropského trendu turbodieselů a legendárního označení TDI. V září 1989 se na autosalonu IAA ve Frankfurtu uskutečnila veřejná premiéra Audi 100 TDI jako prvního osobního automobilu s přímým vstřikováním paliva. Díky přímému vstřikování, turbodmychadlu a chlazení výfukových plynů dosahovalo Audi 100 2.5 TDI s 2,5litrovým vznětovým motorem působivého výkonu 120 koní a kroutícím momentem 265 Nm.

Zdroj: focus.de