Ani manuální převodovka není bez chyby. Jaké jsou typické závady?

Přidat na Seznam.cz

Éra pancéřových převodovek je pryč. Dnešní převodovky jsou vystaveny většímu zatížení. Co se v nich nejčastěji porouchá?

Myslím, že nikdo z nás nepochybuje o tom, že svět motorismu je do jisté míry ovládán stereotypními názory. Podle jedné z moudrých rad by se řidiči, kteří hledají co nejjednodušší, bezproblémové a levné auto, měli zaměřit na vozy s manuální převodovkou. Proč?

V povědomí řidičů jsou automatické převodovky synonymem vysokých servisních nákladů, poruch a vyšší spotřeby paliva. Řidiči však zapomínají na typické problémy manuálních převodovek. Bohužel ani v jejich případě nejsou náklady na opravy nízké, jak napsal server Auto Bild. Podívejme se tedy, čím nás může manuální převodovka překvapit.

Éra pancéřových převodovek skončila

Názor o bezchybné funkci manuální převodovky po celou dobu používání vozu pochází z doby před několika desetiletími. Donedávna neměly nabízené vozy tak vysoký výkon a točivý moment, takže převodovky nebyly neustále vystaveny vysokému přetížení a tvrdé práci. Výsledkem této kombinace byla bájná spolehlivost. Manuální převodovky ve starších vozech zůstávaly bezproblémové po několik set tisíc kilometrů. Údržba se omezovala na výměnu spojky, oleje v ní a občasné seřízení táhla, lanek a montážních polštářů. V poslední době se vše změnilo.

Výrobci masivně uvádějí na trh nedokonalé konstrukce vyrobené navíc z nekvalitních materiálů. To vše vede k závažným poruchám, které mohou zničit rozpočet.

Těžká práce převodovky

Diagnostika závad není snadná. Některé příznaky mohou předznamenávat několik různých technických problémů. Zkušený mechanik s odpovídajícími znalostmi vynese správný verdikt. Poměrně častým problémem je obtížné řazení. Nejprve se doporučuje zkontrolovat hladinu oleje a nejprve ho preventivně vyměnit.

Stejně často však příčina problému spočívá jinde. Mnoho řidičů nedotlačí spojkový pedál až na doraz nebo si pod pedály položí několik vrstev koberečků. Problémy mohou způsobovat také opotřebované spojkové a přítlačné tyče nebo špatně seřízená lanka.

Chrastění ozubených kol

Řidiči si také stěžují na skřípání při řazení. Nejčastější příčinou je vnější mechanismus převodovky. K problému přispívají zadřená lanka, opotřebované táhla atd. Někdy je samozřejmě chyba na straně řidiče, který špatně ovládá spojkový pedál. Někdy mohou být příčinou broušení opotřebované synchronizátory – jejich úkolem je vyrovnávat otáčky vzájemně spolupracujících součástí. Opotřebované synchronizátory vyvolávají výše uvedené příznaky. S takovou závadou nemůžeme vůz provozovat, protože po krátké době dojde k dalšímu poškození. Bude nutné vyměnit drahé převody. Vadné synchronizátory mohou přispět ke ztrátě převodových stupňů během jízdy – převodovka se náhle uvolní a problémy na silnici jsou zaručeny.

Summa Summarum

Manuální převodovky, zejména ty, které jsou instalovány v moderních automobilech, nejsou bezúdržbové konstrukce. Nižší kvalita materiálů použitých při jejich výrobě, vyšší výkon motoru a agresivní styl jízdy řidičů tomu nepomáhají. Náklady spojené s provozem se exponenciálně zvyšují, pokud se jedná o převodovku vybavenou dvouhmotovým setrvačníkem, který eliminuje vibrace způsobené motorem a jemným řazením. Přítomnost dvouhmotového setrvačníku zvyšuje cenu výměny spojky o dalších cca 10 tisíc Kč.