Adaptivní světlomety, stoletá technologie, která funguje dodnes. V čem jsou tak dobré?

Přidat na Seznam.cz

Adaptivní osvětlení zatáček je součástí standardní výbavy většiny nových vozů střední třídy. Zde se dozvíte, jak funguje a zda jej můžete dodatečně namontovat.

Zjednodušeně řečeno, adaptivní osvětlení do zatáčky je světlomet, který se při odbočování otáčí a svítí v novém směru jízdy. Adaptivní osvětlení zatáček, nazývané také dynamické osvětlení zatáček nebo adaptivní systém předního osvětlení, zkráceně AFS, zvyšuje bezpečnost ve vozidle, stejně jako mnoho dalších asistenčních systémů řidiče. Pokud například jedete ve tmě po neznámé klikaté venkovské silnici, můžete si dříve prohlédnout, jak bude silnice za zatáčkou pokračovat. Díky adaptivnímu osvětlení v zatáčce také rychleji uvidíte překážky nebo zvířata.

Jak dlouho je adaptivní osvětlení zatáček k dispozici?

Technologickým průkopníkem adaptivního osvětlení zatáček byl americký výrobce Cadillac. První verze moderního osvětlení zatáček byla instalována do modelu Typ 57 před více než 100 lety, přesněji v roce 1918. V roce 1928 se na trhu objevil dodatečně montovatelný systém osvětlení v zatáčce, který bylo možné objednat u mnoha výrobců. Sériovou výrobu osvětlení do zatáčky však Citroën SM zavedl až v 60. letech. Fungoval prostřednictvím kabelu připojeného k volantu. Takto se ovládal potkávací paprsek.

Vzhledem k tomu, že v prvních modelech byla tato technologie příliš oslňující pro protijedoucí vozidla, byla od konce 60. let až do roku 2002 zakázána. Od té doby byla tato technologie, většinou v kombinaci s xenonovými světlomety, vyspělá a již neoslňovala. Od svého znovuzavedení se tyto systémy stále častěji objevují v levnějších modelech.

Jak to funguje?

Vůz pomocí různých senzorů měří úhel natočení volantu, rychlost a potřebný stupeň osvětlení. Systém poté vypočítá světelný kužel a předá tuto informaci systému adaptivního osvětlení zatáček. Malý elektromotor pak využívá údaje k pohybu světlometu. U novějších systémů LED nebo laserových světel je elektromotor vynechán. Zde je světelný paprsek řízen automatickým zapínáním a vypínáním různých modulů. AFS se pohybuje maximálně o 15 stupňů doleva nebo doprava. Tento rozsah je ideální pro zatáčky, které se obvykle projíždějí rychlostí vyšší než 30 km/h.

Lze dodatečně instalovat dynamické osvětlení zatáček?

Pokud je váš vůz již vybaven světlomety s touto funkcí, lze adaptivní osvětlení zatáček aktivovat aktualizací softwaru. Tu si můžete objednat u prodejce. Pokud však váš model nemá rozšířený systém osvětlení, může být přestavba velmi nákladná. Počítejte s několika desetitisíci korun. Kromě samotného světlometu je třeba nainstalovat kompletní kabelový svazek a související software. Ne každý vůz může být vybaven adaptivním osvětlením zatáček. Nejlépe se informujte v servisu, zda je vaše vozidlo pro tento účel vhodné.

Proč je adaptivní osvětlení v zatáčce užitečné?

Adaptivní osvětlení zatáček je užitečné zejména na polních cestách a špatně osvětlených silnicích. Náhle se objevující překážky způsobené špatným osvětlením by tak měly být minulostí. Dynamické osvětlení zatáček nebo AFS je podle zákona povoleno od rychlosti 30 km/h, před kterou se systém musí vrátit do původní polohy. Na dálnici obvykle není potřeba, protože zatáčky zde nejsou těsné a normální světlo je dobře osvětluje. BMW je jedním z mála výrobců, kteří vyvinuli novou variantu adaptivního osvětlení zatáček. Kromě funkce otáčení lze nyní regulovat také sílu světelného paprsku. To znamená, že protijedoucí řidiči jsou v zatáčkách ještě méně rušeni.

U halogenových světlometů, které jsou nejlevnější variantou světlometů, je pro lepší viditelnost naprogramováno tzv. statické osvětlení do zatáčky. Zde se přední mlhové světlo nebo přídavné světlomety aktivují při rychlosti nižší než 50 km/h. K tomu však dochází pouze při natočení volantu. K tomu však dochází pouze při úhlu natočení volantu přibližně 70 stupňů. Tato varianta je určena především k usnadnění jízdy ve velmi úzkých zatáčkách, například při odbočování na příjezdovou cestu. Rozdíl oproti adaptivnímu osvětlení v zatáčce spočívá v tom, že tato funkce není aktivována při vyšších rychlostech. Také neprochází hlavním světlometem.

Zdroj: mobile.de