Aby vůz dlouho vydržel aneb jak jej chránit před korozí?

Přidat na Seznam.cz

Ojeté vozy si udržují svou hodnotu i při vysokém počtu najetých kilometrů, pokud jsou dobře udržované. Prozradíme, jak se úspěšně ubráníte rzi.

V zimě si sůl, vlhkost a nečistoty na vozovce vybírají svou daň a způsobují korozi. Koroze je stále problémem, i když se situace oproti minulosti zásadně zlepšila, jak zjišťuje Společnost pro technickou kontrolu (Gesellschaft für Technische Überwachung, GTÜ) při svých všeobecných kontrolách. Stuttgartská zkušební organizace doporučuje, aby motoristé hned teď předcházeli korozi, sledovali kritická místa na vozidle a v případě potřeby přijali opatření. To platí i pro elektromobily.

Prevence rzi je nyní důležitá

Zhruba před čtyřiceti lety začal automobilový průmysl věnovat větší pozornost prevenci koroze. Od té doby výrazně poklesl počet vozidel, u nichž bylo při všeobecných kontrolách zjištěno vážné poškození korozí. Přispěly k tomu mimo jiné rez, plastové nátěry, katodické ponorné lakování (CDP), galvanizace, plastové pláště kol a důkladné utěsnění.

Ne všechna rez je stejná

„Je třeba rozlišovat mezi korozním poškozením, které má přímý vliv na funkci postižené součásti, a rezavěním jednotlivých držáků a podpěr, známým také jako blesková rez, které v podstatě zhoršuje vzhled,“ vysvětluje Marco Oehler, technický manažer společnosti GTÜ. Rez rychle vzniká na dílech z nízkolegovaných ocelí, jako jsou přídržné svorky, spony a šrouby, a také na litých dílech, například na vahadlech náprav nebo uloženích motoru.

„Klasické korozní poškození, tedy prorezavění, se vyskytuje především na součástech, které jsou trvale vystaveny stříkající vodě, která zde navíc nemusí být optimálně odváděna,“ říká Oehler. Zásoby vody v odvodňovacích systémech podporují vznik rzi, ale alespoň některým z nich lze zabránit. Například pod kapotou, kde se může hromadit listí.

Velmi důležité: Listí a nečistoty musí být odstraněny

Měly by se pravidelně odstraňovat. Za tímto účelem je vhodné pravidelně vysávat odtokové kanálky a také štěrbiny a okraje. Sůl nebo nečistoty se mohou hromadit také pod gumami dveří. Čištění vodou a mycím prostředkem je odstraní a ochrání gumu.I kvalitní ochrana podvozku jednou zestárne. Sůl nebo nečistoty zůstanou v prasklinách po mnoho týdnů.

Proto GTÜ doporučuje pravidelné mytí podvozku. Starší myčky však často nefiltrují špinavou vodu dostatečně, a proto se sůl šíří z jednoho auta na druhé. Snažit se odstranit nečistoty zpod vozu a v podbězích kol pomocí parní trysky není nejlepší nápad, protože nečistoty budou vytlačeny mimo dosah do posledních rohů.

Mytí podvozku

Podvozek je vhodnější jednou nebo několikrát opláchnout mírným proudem vody. Při příštím servisním zásahu můžete upozornit také na to, že je třeba zkontrolovat ochranu podvozku.

Pro prevenci koroze v nepřístupných oblastech se používá odborný termín „schopnost plížení“. Různá maziva, oleje nebo vosky z oblasti příslušenství se mohou dostat do mnoha vzdálených a neviditelných koutů a dutin. Tmel však může časem ztvrdnout a jeho ochranný účinek se snižuje. Rez se vždy objeví tam, kde plech bez ochrany oxiduje vlivem vlhkosti a kyslíku. „Vývoj koroze závisí také na použitých materiálech a okolních podmínkách,“ zdůrazňuje odborník GTÜ.

Nebezpečí: Koroze na neviditelných místech

To může vést ke vzniku korozních skvrn na vnitřní straně, které jsou zvenku viditelné až později. Pro takové případy je určena záruka výrobce na prorezavění, která se poskytuje až na dvanáct let. Nevztahuje se samozřejmě na díry po rzi, které vznikly v důsledku toho, že drobná nebo větší poškození laku nebyla včas opravena.

Jak ukazují nedávné zkušenosti, rez se nepodařilo vymýtit ani u moderních automobilů. Podle odborného časopisu „Auto, Motor und Sport“, spolupracujícího partnera GTÜ, někteří výrobci automobilů již nespoléhají na úplné pozinkování karoserie, protože částečné pozinkování šetří náklady. Tovární ponorné lakování je v některých případech zřejmě méně důkladné než v předchozích letech.

A v případě elektromobilů hraje při zvyšování dojezdu roli i otázka lehké konstrukce. Hmotnost se zde dá ušetřit především větším použitím lehkých kovů, jako je hliník. „Lehké kovy představují výzvu i z hlediska koroze, protože nejenže musí být samy chráněny před korozí, ale mohou také způsobit galvanickou korozi, jakmile se setkají s jiným materiálem s vyšším záporným elektronovým potenciálem,“ vysvětluje Marco Oehler.

Rez tak bude zřejmě problémem i v budoucnu.

Zdroj: focus.de